Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Någon som är expert på e-butiker?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-06, 11:47 #1
smsum-patrik smsum-patrik är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
smsum-patrik smsum-patrik är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Aug 2006
Jag har ingen riktig programmeringsvana, men tänkte försöka mig på att bygga en e-butik med hjälp av zen-cart eller oscommerce. Hur svårt är det att få det snyggt?

Sen undrar jag om det kanske är bättre att leja ut det på tex revenge.se, de har något de kallar för R.E.D.store, är det någon som vet vad det kostar och hur bra de är?
smsum-patrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 12:31 #2
Thors avatar
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
Thor Thor är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Thors avatar

Reg.datum: May 2006
Kan bara svara på OsC efter det är den jag själv använder. OsC är inte alls speciellt svår att förända. Lite grundläggande PHP-kunskaper är att rekomendera men absolut inget krav. Själv kunde jag bara HTML kodning när jag började med OsC så det går att lära sig iallafall

Rekomenderade länkar:
www.oscforum.se <- Bra svenskt forum
www.oscommerce.com <- Officiella sidan med massor av finesser att ladda ner och installera.
Thor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 15:45 #3
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
bivald bivald är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Det stämmer bra att OsC är förhållandevis enkelt att anpassa (och går att köpa templates rätt billigt) men ska jag vara ärlig vet jag inte om jag kan rekommendera det. De versioner jag arbetat med och den kod jag sett har varit otroligt smutsig och knappast bra praxis, även om jag har hört att det ska vara bättre med nya versionen och framförallt att det ska ändras i framtiden. Kan vara värt att kolla in alternativ.

Huruvida det är rätt att köpa in eller inte beror på din budget, vad får det kosta? hur många arbetstimmar är du intresserad av att lägga ner? etc.

Lycka till!

Mvh/ Niklas
bivald är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-10, 17:36 #4
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005

Citat:
Originally posted by smsum-patrik@Oct 6 2006, 11:47
Jag har ingen riktig programmeringsvana, men tänkte försöka mig på att bygga en e-butik med hjälp av zen-cart eller oscommerce. Hur svårt är det att få det snyggt?

Sen undrar jag om det kanske är bättre att leja ut det på tex revenge.se, de har något de kallar för R.E.D.store, är det någon som vet vad det kostar och hur bra de är?
Är inte särskilt svårt att få upp en OsCommerce butik. Skaffa dej en bra bok om OsCommerce. ( http://www.okit.se/html/building_onl...ition.741.html )

Så är mycket vunnet.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-10, 17:39 #5

Citat:
Originally posted by bivald@Oct 6 2006, 15:45
Det stämmer bra att OsC är förhållandevis enkelt att anpassa (och går att köpa templates rätt billigt) men ska jag vara ärlig vet jag inte om jag kan rekommendera det. De versioner jag arbetat med och den kod jag sett har varit otroligt smutsig och knappast bra praxis, även om jag har hört att det ska vara bättre med nya versionen och framförallt att det ska ändras i framtiden. Kan vara värt att kolla in alternativ.

Huruvida det är rätt att köpa in eller inte beror på din budget, vad får det kosta? hur många arbetstimmar är du intresserad av att lägga ner? etc.

Lycka till!

Mvh/ Niklas
Så jobbigt är inte OsCommerce. Fördelen med OsCommerce är att nästa alla som säljer korttjänster idag har en OsCommerce module liggade.

Jag kan hålla med om OsCommerce inte är det bästa Webshopen, den saknar en del. Men du kan komma ingång med din ehandel för en låg penning.
Oläst 2006-10-11, 20:03 #6
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2005
Wojt Wojt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Frågan har varit uppe tidigare. Av erfarenhet har jag själv tröttnat på osCommerce pga att den är dåligt programmerad, använder stora databasresurser, svårt att modifiera utan en massa timmars arbete med att installera "contribs" och mixtrande i koden. Tid = pengar.

Själv anser jag inte att en webbutik är så seriöst om den inte har en egen design. Visst kan du sätta upp en osCommerce butik med standarddesign utan större problem...

Allt beror egentligen på din budget och hur seriös du är med din satsning. Jag och många andra gör nog köp på webbutiker som sticker ut från mängden som ser seriösa ut och inte känns "hemma bygge". Fast det kanske bara är min personliga åsikt.
Wojt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-12, 07:48 #7

Citat:
Originally posted by Wojt@Oct 11 2006, 20:03
Frågan har varit uppe tidigare. Av erfarenhet har jag själv tröttnat på osCommerce pga att den är dåligt programmerad, använder stora databasresurser, svårt att modifiera utan en massa timmars arbete med att installera "contribs" och mixtrande i koden. Tid = pengar.

Själv anser jag inte att en webbutik är så seriöst om den inte har en egen design. Visst kan du sätta upp en osCommerce butik med standarddesign utan större problem...

Allt beror egentligen på din budget och hur seriös du är med din satsning. Jag och många andra gör nog köp på webbutiker som sticker ut från mängden som ser seriösa ut och inte känns "hemma bygge". Fast det kanske bara är min personliga åsikt.
Jag har lättlösa planer på att skriva ihop en egen webbutik, men de som är bekvämt med OsCommerce, är att som småföretagare behöver man inte satsa så där jätte mycket pengar att komma ingång. Plus att mycket finns färdigt.

Jag kan hålla med om att OsCommerce koden är ett härke för sej. Men man lär sej ganska fort att hitta i koden.

Det som köper tjänster från t.e.x ebutiker.se, den webbutiker har inte mer att erbjuda än OsCommerce. Dock är man hårdare styrt av leverantören. Dom skall ha betalt för hur många artiklar du har i butiken, vilket jag tycker är nonsen, för det gör ingen skillnad.

Fördelen med OsCommerce är att du kommer ingång med småmedel , sedan när man har tjänat sin 1 miljon , då kan man springa till IBM eller andra köpa en finare webbutik
Oläst 2006-10-12, 09:47 #8
boenas avatar
boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare

boena boena är inte uppkopplad
Flitig postare
boenas avatar

Tycker osCommerce är ett bra alternativ för en första e-butik om det är så att man inte har så stor budget. Det finns ju contributions som gör det möjligt att använda en template och förändra utseendet rätt rejält. Visst koden är väl rätt kluddig men som sagt, har man inte pengar att investera så kan det ju vara värt timmarna.
boena är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:15.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017