FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har ingen riktig programmeringsvana, men tänkte försöka mig på att bygga en e-butik med hjälp av zen-cart eller oscommerce. Hur svårt är det att få det snyggt?
Sen undrar jag om det kanske är bättre att leja ut det på tex revenge.se, de har något de kallar för R.E.D.store, är det någon som vet vad det kostar och hur bra de är? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Kan bara svara på OsC efter det är den jag själv använder. OsC är inte alls speciellt svår att förända. Lite grundläggande PHP-kunskaper är att rekomendera men absolut inget krav. Själv kunde jag bara HTML kodning när jag började med OsC så det går att lära sig iallafall
![]() Rekomenderade länkar: www.oscforum.se <- Bra svenskt forum www.oscommerce.com <- Officiella sidan med massor av finesser att ladda ner och installera. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Det stämmer bra att OsC är förhållandevis enkelt att anpassa (och går att köpa templates rätt billigt) men ska jag vara ärlig vet jag inte om jag kan rekommendera det. De versioner jag arbetat med och den kod jag sett har varit otroligt smutsig och knappast bra praxis, även om jag har hört att det ska vara bättre med nya versionen och framförallt att det ska ändras i framtiden. Kan vara värt att kolla in alternativ.
Huruvida det är rätt att köpa in eller inte beror på din budget, vad får det kosta? hur många arbetstimmar är du intresserad av att lägga ner? etc. Lycka till! Mvh/ Niklas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Så är mycket vunnet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag kan hålla med om OsCommerce inte är det bästa Webshopen, den saknar en del. Men du kan komma ingång med din ehandel för en låg penning. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Frågan har varit uppe tidigare. Av erfarenhet har jag själv tröttnat på osCommerce pga att den är dåligt programmerad, använder stora databasresurser, svårt att modifiera utan en massa timmars arbete med att installera "contribs" och mixtrande i koden. Tid = pengar.
Själv anser jag inte att en webbutik är så seriöst om den inte har en egen design. Visst kan du sätta upp en osCommerce butik med standarddesign utan större problem... Allt beror egentligen på din budget och hur seriös du är med din satsning. Jag och många andra gör nog köp på webbutiker som sticker ut från mängden som ser seriösa ut och inte känns "hemma bygge". Fast det kanske bara är min personliga åsikt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
|
Citat:
Jag kan hålla med om att OsCommerce koden är ett härke för sej. Men man lär sej ganska fort att hitta i koden. Det som köper tjänster från t.e.x ebutiker.se, den webbutiker har inte mer att erbjuda än OsCommerce. Dock är man hårdare styrt av leverantören. Dom skall ha betalt för hur många artiklar du har i butiken, vilket jag tycker är nonsen, för det gör ingen skillnad. Fördelen med OsCommerce är att du kommer ingång med småmedel , sedan när man har tjänat sin 1 miljon , då kan man springa till IBM eller andra köpa en finare webbutik |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tycker osCommerce är ett bra alternativ för en första e-butik om det är så att man inte har så stor budget. Det finns ju contributions som gör det möjligt att använda en template och förändra utseendet rätt rejält. Visst koden är väl rätt kluddig men som sagt, har man inte pengar att investera så kan det ju vara värt timmarna.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|