Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

md5 funktion och sql?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-06, 10:54 #1
zilveer zilveer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
zilveer zilveer är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
hejsan,
jag har md5 krypterat användarID i mitt system.
användarID är lagrat som int i tabellen.
jag skapar en session och krypterar den med md5 vid inloggning.

när jag sedan väljer att hämta användarinfo från tabellen får jag TYPE=ALL.
Någon som vet hur man kan undgå detta?

min sql-fråga:
Kod:
SELECT username FROM m_users WHERE md5(uid) = '1ff1de774005f8da13f42943881c655f'
zilveer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 12:22 #2
Jonas Jonas är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2004

Citat:
Originally posted by zilveer@Oct 6 2006, 10:54
hejsan,
jag har md5 krypterat användarID i mitt system.
användarID är lagrat som int i tabellen.
jag skapar en session och krypterar den med md5 vid inloggning.

när jag sedan väljer att hämta användarinfo från tabellen får jag TYPE=ALL.
Någon som vet hur man kan undgå detta?

min sql-fråga:
Kod:
SELECT username FROM m_users WHERE md5(uid) = '1ff1de774005f8da13f42943881c655f'
MD5 är ingen kryptering.
Det är ett sätt att få fram en hash ur något.

MD5 är knäckt, så vet man att handlar om en MD5-summa så är det inga problem att få fram det du "krypterat".

Du kan dock "salta" det du "hashar", med tex:

Kod:
var salt = '4jg)j%f';
hash = salt & '1ff1de774005f8da13f42943881c655f'
vilket för det lite svårare att få reda på den ursprungliga strängen.

Ett tips på vägen iaf
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 12:39 #3
jahaa jahaa är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Medlem

Citat:
Originally posted by Jonas@Oct 6 2006, 12:22

MD5 är knäckt, så vet man att handlar om en MD5-summa så är det inga problem att få fram det du krypterat.
Var kan jag läsa om detta? (ännu bättre ifall du kan visa ett program som konverterar, vilket ju uppenbart skulle finnas ifall detta var allmänt knäckt, inget bruteforce program..) Visst, jag vet att folk har kunna minskat ner antalet möjliga hashar till x^x men att det skulle vara helt knäckt låter väldigt konstigt. Kanske bara jag som är lite efter?
jahaa är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 12:46 #4

Citat:
Originally posted by jahaa@Oct 6 2006, 12:39
Var kan jag läsa om detta? (ännu bättre ifall du kan visa ett program som konverterar, vilket ju uppenbart skulle finnas ifall detta var allmänt knäckt, inget bruteforce program..) Visst, jag vet att folk har kunna minskat ner antalet möjliga hashar till x^x men att det skulle vara helt knäckt låter väldigt konstigt. Kanske bara jag som är lite efter?
http ://www.google.com/search?ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=MD5+broken
Jonas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 12:49 #5
Medlem

Medlem

Japp, sökte på det innan ditt inlägg, läs översta.
Oläst 2006-10-06, 13:55 #6
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
kers kers är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Jahaa: Du refererar till ett två år gammalt blogginlägg, säkerhetsinfo är dagsvaror POC kod för att skapa md5-kollisioner släpptes för knappt ett år sen och användandet av algoritmen bör alltså ses som osäkert:

SiliconEntity writes "The crypto world was shaken to its roots last year with the announcement of a new algorithm to find collisions in the still widely-used MD5 hash algorithm. Despite considerable work and commentary since then, no source code for finding such collisions has been published. Until today! Patrick Stach has announced the availability of his source code for finding MD5 collisions and MD4 collisions (Coral cache links provided to prevent slashdotting). MD4 collisions can be found in a few seconds (but nobody uses that any more), while MD5 collisions (still being used!) take 45 minutes on a 1.6 GHz P4. At last we will be able to implement various attacks which have been purely hypothetical until now. This more than anything should be the final stake in the heart of MD5, now that anyone can generate collisions whenever they want."

http://it.slashdot.org/article.pl?sid=05/1...037232&from=rss
kers är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 14:53 #7
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by kers@Oct 6 2006, 13:55
Jahaa: Du refererar till ett två år gammalt blogginlägg, säkerhetsinfo är dagsvaror POC kod för att skapa md5-kollisioner släpptes för knappt ett år sen och användandet av algoritmen bör alltså ses som osäkert:

SiliconEntity writes "The crypto world was shaken to its roots last year with the announcement of a new algorithm to find collisions in the still widely-used MD5 hash algorithm. Despite considerable work and commentary since then, no source code for finding such collisions has been published. Until today! Patrick Stach has announced the availability of his source code for finding MD5 collisions and MD4 collisions (Coral cache links provided to prevent slashdotting). MD4 collisions can be found in a few seconds (but nobody uses that any more), while MD5 collisions (still being used!) take 45 minutes on a 1.6 GHz P4. At last we will be able to implement various attacks which have been purely hypothetical until now. This more than anything should be the final stake in the heart of MD5, now that anyone can generate collisions whenever they want."

http://it.slashdot.org/article.pl?si...37232&from=rss
Jo, syftar givetvis inte på att man ska använda det.

Men som ni ser i mitt första inlägg så skriver jag att de har kunna minskat ner antalet "försök"(för att uppnå en kollision) till en nivå där man ej bör använda det, visst. men fortfarande är det så att det tar tiotalet minuter per hash.

Jag tänkte mest på ifall det existerade exempelvis en md52plain('md5 sträng'); som arbetar lika snabbt som att skapa en.
Oläst 2006-10-06, 16:52 #8
SimonPs avatar
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2006
SimonP SimonP är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
SimonPs avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Originally posted by Jonas@Oct 6 2006, 12:22
... så vet man att handlar om en MD5-summa så är det inga problem att få fram det du "krypterat".

Det stämmer ej, dom har "bara" hittat ett sätt att generera MD5 kollisioner.
Det går ej att dekryptera MD5. Det man kan göra är att bruteforca MD5 (precis som man kan göra med alla hashfunktioner), om orginaltexten är kort kan man lyckas med en bruteforce attack. Om orginaltexten är lång kommer en sån attack aldrig att lyckas.

Man ska inte använda MD5 om man skall generera filsignaturer eller liknande "fingeravtrycksfunktioner" eftersom det går att förfalska hashsumman, det är det som är problemet med MD5 sen dom kom på hur man gör kollisioner.
SimonP är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017