Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Kraschande server

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-10-05, 14:52 #1
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Hej,

Jag har lite problem med min server och undrar om nån av er har erfarenhet av min setup / vet om något känt / uppenbart fel med hårdvaran.

Burken som strular är en:
- MSI K8T Master2 Far moderkort
- 2 x Opteron 248
- 2gb (512MB PC400 DDR orig APACER ECC/REG LP)
- 2x SATA diskar som körs i mirrorad mjukvaruraid.
- 1x IDE för root filsystem.

Jag har kört med fedora och en egenkompilerad kernel 2.6.12.4 fram tills nu (funderar på att uppgradera till 2.6.18 för att se om det hjälper).

Problemet är att burken låser sig självt helt och hållet (jag har inte testat med automatiska rebooter av den via panic-grejen än så länge dock). Teknikerna säger att de måste köra en hård reboot på den (ctrl-alt-del/reset funkar alltså inte). Skärmen är helt svart - ingen kernel panic-log.

Den har kraschat natten mellan lördag-söndag ett par gånger senaste året (upprepande händelse, men jag kan inte se något i loggen och load är inte exceptionellt hög heller.. jag har kollat i crontab och inte kunnat hitta något mystiskt som körs där vid de aktuella tidpunkterna). För ca en månad sedan dog nätagget (det var troligen underdimensionerat) och ett nytt kraftigare 800-900w eller så sattes in istället. Efter detta har den ändå kraschat två ggr. Nu senaste tog den ett break från söndagarna och kraschade igår (onsdag) istället.

Min fråga är egentligen, är det någon som vet om ifall det är några uppenbara / kända fel med ovanstående hårdvara? The register har skrivit lite om att opteron proppar har deadlock-problem (http://www.theregister.co.uk/2004/06...eron_glitches/) fast MSI har inga updates till bioset som berör det hela och på AMDs gigantiska PDF (Revision guide) blir jag verkligen inte klok.

Finns det någon som tror att det kan hjälpa att byta ut minnet? Det är det närmaste felet jag kommer just nu .. kan ju iofs testa att köra burken med en cpu ett tag också, men hur kul är det?

Sen vill jag även passa på att hälsa till skyler som tydligen läser forumet i smyg från Dell/sälj att .. ja, det är ett bra läge att kontakta mig ang. de där rabatterna nu.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-10-06, 19:01 #2
lazats avatar
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: May 2004
lazat lazat är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
lazats avatar

Reg.datum: May 2004
kör en minnestest. Tryck in en bootcd med ett minnestest och kör i några minuter. Vi gör alltid det på nya servrar och man sparar massor av problem.. Ett annat problem som du kan fundera på är om strömmen till datorn inte är bra. vet ej om den sitter på en UPS men om den inte gör det så koppla in en UPS och kolla om det blir någon skillnad.
lazat är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:59.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017