FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Känner ju redan att denna fråga är lite halvt dömd, men då jag inte hittat något bra altertiv själv så tänkte jag kolla om någon vet en bra variant på shoutbox som är relativt spam-säker.
Jag kan inte mkt php/mysql tjosan så gärna att man bara behöver modda, dvs inte bygga helt nytt och antingen om den har Captcha eller tidsbegränsningar eller liknande ser helst inte att det är registreringstvång då jag vill att det ska vara enkelt att säga "hej" liksom. Kanske är en hopplös request men jag tänkte ändå testa att våga fråga ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är det du vill skydda mot? Botar som spammar eller folk som skriver upprepade/olämpliga inlägg?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
mest botar hade jag tänkt, men båda är givetvis att föredra
(är inte ute efter någon slags super-shoutbox då jag givevis förstår att jag måste öervaka manuellt för att upptäcka typ länkspam etc en om så mkt som möjligt är inbyggt, typ inte posta för ofta, blocka url kanske, ett register med botar etc dessto bättre) Som sagt, bara nyfiken om det finns så man slipper göra nytt varje gång |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Banned
|
En bild med en kod är ju att föredra... Det blockerar båda.
Bottar ser inte koden. Och det är jobbigt att skriva in den varje gång |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Bildcheck med sessions/cookie-sparning av att man klarat kollen. Logga alla actions (försök, posts) till en tabell med ip, tidpunkt och meddelande. Då kan du i efterhand spåra missbruk.
Om du vill vara riktigt hitech så kan du ju tex generera lite javascriptkod dynamiskt som utför enklare artimetiska beräkningar och skicka med det uträknade svaret i en hidden-form samtidigt som du sparar samma värde i en session-variabel (istället för bildcheck). Det kirrar ju kines-spammet i alla fall (men inte en dedikerad spammare). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tusen tack för snabba svar! Ska försöka knåpa ihop något (hade helt laddat ner en underbar gratisversion och moddat men verkar som man får bygga ännu en gång
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|