FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hejsan
Jag har två tal som jag vill plocka ut en procentsats av, men vet inte hur jag skall gå tillväga. Talen är: 605000 & 37000 Med detta vill jag kunna utläsa hur många procent 37000 är av 605000 med hjälp av excell.. Någon som känner sig manad att hjälpa mig med detta (trots en Måndag) är jag mycket tacksam ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
A1 = 605000 (antagligen totalen)
A2 = 37000 (antagligen en del av det) A3 skriver du följande: =A2/A1 sedan markerar du cellan A3 o klickar på procenttecknet ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Borde blir 6,12%
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Aha, tänk att det var så "enkelt"... Tackar så mycket!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Detta är absolut inget personligt påhopp, men ibland blir man nästan mörkrädd.
Procentsatser är ju särskilt aktuellt en dag som denna, men hur mycket säger de egentligen till folk om man inte vet vad procent är?! Och hur ska man kunna förvänta sig vettig kod och smarta algoritmer om den som skriver kod inte ens vet vad procent är?! Procent används för att tala om andel av det hela. Hur stor del är 37000 av 605000? För det första kan vi förkorta till hur stor del är 37 av 605? Låt oss ta ett enklare exempel. Hur stor andel är 5 av 10? De flesta borde ganska snabbt (t.ex. genom att titta på sina händer) komma fram till att 5 är hälften av 10. Hur skriver man då "hälften av"? Jo, 1/2=0.5=50%. Om vi tänker baklänges ser vi att 5/10=1/2=0.5=50%. Åter till första frågan. Hur stor del är 37 av 605? Jo, räkna på samma sätt: 37/605=0.061=6.1% Vad man ibland kan se och som är FEL FEL FEL är 37/605=0.061*100=6.1% Helt regelvidrigt, eftersom 37/605 inte är lika med (0.061*100) och eftersom (0.061*100) inte är lika med 6.1%. Återigen, detta är verkligen inte personligt menat på något sätt, men mattekunskaperna generellt i samhället och i skolan är många gånger skrämmande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
En annan sak som också är aktuell i dessa valtider är begreppen procent och procentenheter. Att något ökat med 2 procent är INTE samma sak som att det ökat med 2 procentenheter.
Det är väl en annan historia, men jag blir upprörd över kunskapsbristen. Inte minst eftersom man med siffror och olika former av "statistik" kan få folk att tro på vad som helst... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ok, då var det väl riktat åt mig då :huh: .. som tänkte göra det lätt för mig genom att använda excell. Det är liksom lättare att presentera olika siffror på möten osv när man kan laborera med fiktiva exempel och snabbt påvisa skillnader mellan ditten & datten...
Men du har rätt, jag skall räkna på mina 12...[1,2,3,4...5 * 2 = 1x...] f´låt 10 fingrar nästa gång... ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Medlem
|
Det var inte personligt riktat till någon av er!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det jobbiga blir väl när man sitter för länge med ett jobb där man aldrig använder matte och sedan en dag måste ha den kunskapen och då sitter man där. Lösningen är väl att käka mycket ginseng och äta mycket fisk och lägg gamla matteboken på nattygsbordet.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|