FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag undrar om en manipulerad ljudfil håller i rätten? Om en klient (försvararen) hävdar att ljudfilen, som är en beställning, att den är manipulerad kan försvararen tvinga polisen att utreda ljudfilen? Det är bluff företaget ”Systems Solutions SWE AB” som har varit i farten igen. De har manipulerad en ljudfil och fått det låta som en beställning.
Här hittar ni mer information om de: http://www.webmasternetwork.se/f16t9806st45_hl.html Mer information om man ljudfilen hittar ni i tråden: http://www.webmasternetwork.se/f7t16223.html |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Med en hel del erfarenhet inom ljudteknik så skulle jag säga att det borde vara svårt att kunna indentifiera om man har klippt ihop ett samtal om det är nogrannt gjort.
Det borde definitivt vara svårare än då det gäller bilder tycker jag. Men vad SKL har för tekniker är jag dock inte insatt i. Om det är en upptagning från samma tillfällle och saknas varierande bakgrundsljud så kan man titta på om det förekommer några konstiga skarvar på vågformen. Är det en skicklig manipulation så borde de dock gått igenom och sett till att jämna ut dem. Däremot tycker man att om det anses svårt att avgöra om en ljudfil är manipulerad eller inte borde den ha lågt bevisvärde, man man vet aldrig med rättsystemet. Sen får man väl inte spela in samtal utan den andra partens godkännande? Förvisso har vi fri bevisprövning, men om de inte informerat om att de spelar in samtalet och sedan vill hänvisa till en inspelning som bevis för ett munligt avtal borde det åtminstone framställa dem som oseriösa inför rätten. Det låter ju märkligt om ett bluffföretag skulle gå till rätta för att driva in en påhittad skuld med förfalskade bevis...kan de verkligen tänkas gå så långt? Att de hotar med det ok....men det skulle verkligen förvåna mig om de gjorde det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Däremot får du inte som utomstående part spela in samtal mellan två andra parter. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|