FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad göra...?
Jag hämtar data (cUrl) som ligger i UTF-16 och vill lägga in det i en MySQL databas. Det går inte. Sökningar på nätet visar att tydligen så supportar inte mysql den teckenuppsättningen... Går det i min php att konvertera från utf-16 till något annat innan jag skriver till databasen? Hur gör jag det i så fall. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är du säker på att det inte går? Har faktiskt aldrig försökt. Du kan alltid lagra det i en blob. Annars kan du använda base64_encode()/base64_ decode().
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Så kan jag göra. Men det är lite trist att ha vanlig text kodad i databasen, så man inte kan läsa i klartext när man t ex jobbar i PhpMyAdmin. Det handlar ju bara om att klara de svenska åäö!
Kan man inte konvertera från utf-16 till t ex utf-8 i php innan man skriver till databasen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
//Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Äntligen! Blir smått tokig på dessa teckenuppsättningar. Det visade sig att sidan jag hämtar kommer i UTF-8 trots att den har UTF-16 i sin META. Det upptäckte jag med mb_ detect_ encoding. Att det strulade i mysql förstår jag fortfarande inte eftersom jag testade med att ha utf-8 i fältdeklarationerna. MEN! När jag ändrade dessa till latin1 och i php konverterade med mb_convert_encoding($string,"ISO-8859-1","UTF-8") så funkar det äntligen...
![]() |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|