FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag behöver verkligen er hjälp. Jag har väl inte gjort hur många webbsidor som helst utan behöver en massa hjälp. Idag Jobbar jag med att göra om hemsidan http://www.jkbyggservice.se Den nya kommer snart ut behöver bara lite hjälp. Jag har själv 2002 jobbat med sökmotorpositionering men jag antar att det har hänt en massa. Jag skulle vilja veta hur jag ska göra för att vi ska komma högt upp bland sökmotorerna. Sökord är viktigt och länkar vet jag. Men gärna konkreta förslag på hur jag ska göra. Skulle även vilja be hjälp. Finns det någon som vill kolla på sidan innan jag lägger ut den för konkreta klagamål och hjälp. Hoppas på hjälp från er. MVH / Linda |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej Linda,
För att göra det lätt för sökmotorerna att indexera sidan så bör du först och främst ta bort frames. Det bör inte vara alltför svårt eftersom den frame som syns här: http://www.jkbyggservice.se/html_dokument/...t/mainframe.htm innehåller allt väsentligt. Stoppa bara in den i en div för bakgrund och en div "container" så kan du centrera sidan precis som du vill. Sedan kan du läsa den lilla guiden på http://www.indell.se/sokmotoroptimering/kr...rplacering.html som visar dig vad du bör göra för att hjälpa Google att indexera sidorna. Lycka till! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Bygg sidan så att sökmotorerna kan söka igenom hela sidan, mycket text och så. Sedan ska du fundera över vilka sökord du vill få folk ifrån till sidan och sedan skriva texterna så att dessa sökord förekommer relativt ofta i texten.
Sedan, min vän, är det bara att ragga länkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Niclas
Varför ska ma inte ha frames på sin hemsida. Jag har även det nu i min nya hemsida eftersom det går att bygga mycket mer avancerade hemsidor med frames. Samt att jag alltid får de bilder och texter jag vill i de stl jag vill fast alla användare kan ha olika upplösningar på skärmen. Annars tack så jätte mycket för svaret / Linda |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är kanske inte hela världen ifall du använder frames, men tänk så här:
Du klickar på länken, www.minsida.se, och kommer in på den. Det du ser är tre ramar. En topp-ram, en ram till vänster och en huvud-ram. Du ser innehållet i dessa ramar direkt, och upplever alla de sidor i ramarna som en del av startsidan. När en sökmotorrobot går in på förstasidan, så ser denna dock ingenting av innehållet i sidorna som ligger i ramarna. Roboten ser bara ramside-html-koden, vars text oftast enbart består av, "På den här sidan används ramar som inte stöds av din webbläsare.". En väldigt fåordig sida, tycker sökmotorroboten, och förstår inte varför någon skulle vilja länka till den. Sedan, som nästa steg, följer roboten länkarna som leder till de sidor som öppnas i ramarna, och hittar det riktiga innehållet. Detta gör att du förlorar "poäng" på vägen, eftersom länken inte ledde till något nyttigt, utan roboten fick leta vidare själv. Ett annat problem är att roboten indexerar sidorna i sig, och inte hur de ligger i sin ram. När man söker och får upp ett resultat, öppnas den sidan utanför sin ram, vilket blir förvirrande för besökaren, som antagligen lämnar sidan ganska omgående. Det är helt enkelt ett problem för sökmotorroboten att tolka sidor med ramar. En sökmotor indexerar varje sida för sig, medan en ramsida består av flera sidor. Hur ska roboten veta vilken som är viktig, och vilken som inte är det? Hur ska den veta ifall en ram bara innehåller en logga, eller om den innehåller något viktigt? Och hur ska "poängen" fördelas mellan sidorna? Det bästa är helt klart ifall du bygger dina sidor utan ramar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Desoto
Tack igen.. Kan du hjälpa mig.. Hur ska jag då bygga min sida för att det skall fúngera så som jag har gjort den idag. Jag har en mainFrame där allt syns sedan en topp fram och en rightframe. I toppframe syns min logga som är bestämda mott på och får ej visa mindre eller större. Samt en logga till. Samt de knappar jag har för att komma någonstans på min sida. I rightframe har jag inget mer än annonse om det kommer finnans intresse för detta. Jag har topp frame och rightframe för att jag alltid vill att mainframe ska visa i samma stl. Det gör att det spelar ingen roll vilken upplösning männisor har. Hoppas du kan hjälpa mig. Ursäkta stavfelen .-- / Linda |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej Niclas
Jag känner mig lite dum men jag fattar inte. Du skrev Stoppa bara in den i en div för bakgrund och en div "container" så kan du centrera sidan precis som du vill. Hur gör jag detta. Använder mig av dreamweaver idag för att göra det mesta på min sidan. Vad är div exakt jag vet kanske men fattar inte just nu i alla fall. Tack för all hjälp / linda |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Gör du någon form av programmering? Dvs, PHP/ASP etc? Om du inte gör det får du kanske fortsätta med frames, eftersom du annars måste lägga all design-HTML i alla filer, vilket i slutändan blir väldigt svårt att underhålla.
Vill du förhindra att folk öppnar dina länkar utanför deras ramar, så finns är en javascript-lösning på det: http://www.webbdesign.info/server_side_spr...php/frames.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett av de stora problemen med frames är att man glämmer länkstrukturen, alla sidor skall i idealfallet länka till alla sidor.
Läs om SEO här: http://www.seomoz.org/beginners.php |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Här är också ytterligare en välmatad guide med information inom SEO.
Instämmer i att ramar pga tidigare nämnda anledningar bör undvikas - sidan som visas i din nämnda adress borde mycket väl gå att få till bra utan ramar, men problemet är som sagt om kunskaper inom ASP, PHP eller liknande saknas då allting måste vara statiska sidor, vilket kan vara besvärligt ur uppdateringssynpunkt. Dock är det inte alltför avancerat att lära sig de relativt enkla grunder som behövs för att sidan till viss del skulle kunna skrivas i ASP eller PHP. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|