FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
hejsan,
jag skulle vilja göra koppling mellan 3 tabeller eventuellt fler kopplingar längre fram. dock vill jag lära mig hur man gör kopplingen mellan 3 tabeller så jag vet hur frågorna skrivs. **tabell EVENTS eventID, team1, team2, sport **tabell TEAMS teamID, name **tabell SPORTS sportID, name jag vill lista alla rader i tabellen EVENTS och samtidigt hämta namnen på team1 och team2 från tabellen TEAMS, jag vill även hämta sportnamnet från tabellen SPORTS. Tacksam för svar, mvh zilveer |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
select * from EVENTS EV
join TEAMS TMa on EV.team1 = TMa.teamID join TEAMS TMb on EV.team2 = TMb.teamID join SPORTS SP on EV.sport = SP.sportID fast det går att göra med lite varianter. Ibland är det fråga om tycke och smak, ibland religion, ibland prestanda och övriga förutsättningar i dina tabeller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Kod:
select [fält] from events left join teams on (teams.teamid = events.team1 or teams.teamid = events.team2) left join sports on (sports.sportid = events.sport) edit: robert var snabbare, men med viss variation.. är både rätt måntro? ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
grazzy: din lösning funka den oxo men då gick den igenom alla rader i tabellerna |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
|
Vilken tabell fick du ALL på? teams?
Edit: nån får gärna berätta hur OR-lösningen kan skilja sig mot att köra en extra join? Inquiring minds wants to know. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||