Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

För 2 år sen "uppfann" jag Zune.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-29, 00:26 #1
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
iXam iXam är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2005
Nä, Microsofts Zune uppfann jag inte. Men jag skrev ner en ide jag hade där man utökade MP3-spelarnas funktionalitet med ågon trådlös teknik SAMT P2P för att relaya information VIA personer i ett trådlöst moln.

Skrivet 2004-07-18 av mig.
* Idé
Idag säljs det en massa MP3-spelare. Dessa kopplas upp mot datorn i hemmet/jobbet för att fyllas med musik.
Min idé är att utöka MP3-spelaren med trådlös (2.4GHz?!) P2P (peer 2 peer) funktionalitet.
Med den funktionen aktiverad skulle personer som befinner sig inom P2P-nätverket kunna utbyta information
såsom bilder,musik och i framtiden även film.
För att nå längre än de 100 meter 2.4GHz plattformen erbjuder (pga. ganska låg tillåten uteffekt för sändaren)
så utnyttjar man P2P-nätverkets möjlighet till att kunna relaya data via en tredje person(er) i nätverket.
Om nätverket består av tre personer med 100 meter imellan varandra så kan inte de två personerna längst ut i
änderna nå varandra (om dom nu inte har en triangelformation på avståndena). I detta fallet kan personerna
kommunicera *via* personen i mitten och på så sätt har vi ett virtuellt nätverk med täckning på 500 meter (Se bild 1).
Tänk er då 2-3000 personer som rör sig runt i stan,skolor,tbanan,cafér,köpcentrum med dessa spelare i fickan!!
Bygger man vidare på iden så har man en "semi instant messenger plattform". Semi pga. att den personen man skickar
meddelande till för tillfället kanske inte finns i det aktuella nätverket sändarpersonen finns i.
Så kan man be den som senast såg destinationspersonen (troligast att den ser personen igen är störst?) att mellangra meddelandet.
Att nå ut på Internet kan ske via hotspots eller att nån i nätverket agerar gateway.
Det hela sker krypterat och endast destinationsdevicen ska kunna kryptera upp ett meddelande från en sändare förutsatt
att dessa två har utbytt "secrets" antingen via email som först över via USB till MP3-spelaren eller att man mött
personen IRL och skickat kryptonyckeln IRL.

* Teknik
2.4GHz-bandet som WiFi,BlueTooth och DECT använder skulle kunna användas. Detta bandet är fritt.
Antingen går man på befintlig teknik som BlueTooth eller WiFi eller kör på nån propritär lösning.
Fördelen med BT eller WiFi är att det redan finns utbrett.
Den övriga hårdvaran skulle kunna bestå av nån form av microkontroller (PIC/AVR?),mp3-decoderkrets och OLED/LCD-skärm.
Mjukvaran skulle till största delen bestå av operativsystem och P2P-kod. Naturligtvis uppgraderingsbar via Dator USB-> spelare.

* Kostnad
Merkostnaden jämfört mot en konventionell MP3-spelare blir radiodelen samt mjukvaruutvecklingsarbetet, som inte ska
stanna av bara för att produkten är släppt då ny funktionalitet och buggfixar måste ut.
Spelare med olika minnesstorlekar skulle kunna finnas för att få ett spektrum av produktpriser från lågt pris som skolungdomar
skulle ha råd med till spelare med 1GB utrymme (eller kanske ännu med via microhårddiskar liknande dom i iPod-mini) som
vuxna "geekar" har råd med.

* Pengar
Detta är en idé som jag tyvärr bara tror man kan tjäna pengar på själva hårdvaruenheten och inte
tjänster runt om.
iXam är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017