Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ruby on rails

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-26, 20:10 #1
rchrd rchrd är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Nykomling

Någon som kör ruby on rails eller som testat det och har någon uppfattning om hur väl ROR-fanatikernas haussening stämmer med verkligheten?
rchrd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 20:36 #2
palmiks avatar
palmik palmik är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Flitig postare
palmiks avatar

Det jag gillar med RoR är att det mer eller mindre tvingar programmeraren att jobba med model, view, controller struktur.

Som med alla hausseningar stämmer de sällan med verkligheten , vet inte om så är fallet här också.
palmik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 21:16 #3
roberthogbergs avatar
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2004
roberthogberg roberthogberg är inte uppkopplad
Medlem
roberthogbergs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Hej!

I en artikelserie beskriver IBM Internet Technology Group hur de utvecklar och driftsätter en community-webb med hjälp av gratis programvara.

Här beskrivs bl.a. Ruby on rails.

http://www-128.ibm.com/developerwork...rce/index.html
roberthogberg är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-26, 22:58 #4
palmiks avatar
Flitig postare

Flitig postare
palmiks avatar

*stavfel*

Kan nån moderator ändra mitt fina hausseningar till haussningar i inlägget ovan. <_<
Oläst 2006-08-28, 23:29 #5
Nykomling

Nykomling

Palmik: Jag skrev också med e
Vad menas med "model, view, controller struktur"? Eller kanske snarare, för att du ska slippa hålla föredrag, var kan jag läsa mer om det?

Robert: Ser intressant ut. Jag tänker definitivt lägga nån helg på att testa ROR, kan återkomma med en recension då.
rchrd är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-28, 23:42 #6
sxe2570 sxe2570 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
sxe2570 sxe2570 är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Nov 2004
Finns ett bra blogg-inlägg om PHP och MVC här http://blog.c0la.se/blog/64

Citerar:
"Modeller, som sköter all kommunikation med databasen. En slags kapsel, som döljer alla sql-frågor och annat databas-tjaffs för resten av applikationen. En modell är sällan unik för en specifik sida, utan istället bygger man oftast en modell för varje databastabell, som man återanvänder på många olika sidor.

Vyer, eller mallar (templates). Dessa vyer innehåller själva html-koden, och kan också se ut på en mängd olika sätt. Tidigare så var smarty den dominerande lösningen, men de flesta förespråkar nuförtiden att man utnyttjar kraften i PHP och även bygger sina templates i just PHP.

Kontrollerare, som utgör ett slags klister mellan modeller och vyer. Kontrollerarna tar hand om allt annat, som t.ex. validering av indata."

Mer att läsa på Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Model-View-Controller
sxe2570 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-29, 10:25 #7
Kaffe Kaffe är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2003
Medlem

Citat:
Originally posted by rchrd@Aug 26 2006, 20:10
Någon som kör ruby on rails eller som testat det och har någon uppfattning om hur väl ROR-fanatikernas haussening stämmer med verkligheten?
Lite kort om web frameworks i allmänhet (och ett och annat glåpord åt .NET som web framework).

RoR är ett ramverk baserat på ett MVC pattern. Det finns givetvis för- och nackdelar med MVC pattern i förhållande till exempel Factory pattern. Det som är huvudsaken är produktivitet, och då är i princip vilket framework som helst bättre än inget framework.

Inget språk eller ramverk är perfekt, och det är rent korkat att påstå annat. Det verkar tyvärr som om både ASP.NET och RoR utvecklare lider av denna hybris. Själv föredrar jag CakePHP, skrivet helt i PHP (givetvis). Det är inte snabbare eller mycket starkare men det är flexibelt och portabelt. Man kan i princip plocka med sig hela sitt arbete på en 1,44" diskett B). Det är vad som lockar mig som "rullstolsprogramerare". Jag behöver inte tillgång till Windows klassbibliotek (och usel klient-kod) eller att kunna scaffolda via command-line. Allt är en fråga om produktivitet.

Om något, så bör du kanske ta en titt på Django (http://www.djangoproject.com/). Ett ramverk i Python som smiskade Rails på fingrarna i det här testet: http://wiki.rubyonrails.com/rails/pa...rk+Performance. Givetvis skall inget prestandatest tas på fullt allvar, men det ger ju en fingervisning i a f.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-01, 15:43 #8
palmiks avatar
Flitig postare

Flitig postare
palmiks avatar

Citat:
Originally posted by Kaffe@Aug 29 2006, 10:25
Det som är huvudsaken är produktivitet, och då är i princip vilket framework som helst bättre än inget framework.
Amen

Ja min poäng var lite att vad gäller programmering för webutveckling så är det väldigt många grafiker som går från Adobe photoshop -> lite html -> lite mera html CSS osv -> PHP MYSQL ... i denna resa är det ganska svårt att stöta på e.g. MVC tänk. Även om sidorna blir snygga och bra att använda så kan det bli lite smått katastrof när denna person en dag måste jobba i ett team av utvecklare.
Oläst 2006-09-01, 17:53 #9
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
nomicon nomicon är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2003
palmik, kunde inte sagt det bättre själv =)

/Martin
nomicon är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-04, 10:22 #10
Medlem

Medlem

Citat:
Originally posted by palmik@Sep 1 2006, 15:43
i denna resa är det ganska svårt att stöta på e.g. MVC tänk.
Kanske bör belysas, även om det nu är mode med ramverk baserat på MVC mönster, att det inte är just MVC mönstret som är det absolut viktigaste.

Kod-konventioner och effektiv datahantering genom inbyggd O/R Mapper och Data Access Layer är minst lika viktigt.

Och Design Patterns i allmänhet är nyttig kunskap. Själv upplever jag dock MVC patterns som lite svårt att förklara, ett Strategy Pattern är betydligt mer humant enligt mina erfarenheter och nästan fördummande lätt att använda.
Kaffe är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017