FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag vill att mina länkar ska ändras från /index.php?page=1 till /startsidan.html.
Jag har skrivit in följande i .htaccess: Kod:
RewriteEngine On RewriteBase /svennes/ RewriteRule ^(.*).html$ /index.php?page=$1 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Du måste escapa .(punkt)
Kod:
RewriteEngine On RewriteBase /svennes/ RewriteRule ^(.*)\.html$ /index.php?page=$1 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det hjälpte inte. Kan det bero på att jag har merän page i querystring?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Vad fungerar inte? Exemplet jag gav fungerar, testat och klart. Vad får du för felmeddelande samt hur ser din .htaccess-kod ut?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det här finns i min .htaccess:
Kod:
RewriteEngine On RewriteBase /svennes/ RewriteRule ^(.*)\.html$ /index.php?page=$1 Jag får inget felmeddelande. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Vadå länkarna? De får du väl ändra själv?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jomen grejen är ju den att url:en www.doman.tld/index.php?page=* ska bli till www.doman.tld/*.html. Det är ju det jag vill använda mod_rewrite till. Har jag missuppfattat vad mod_rewrite gör?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Låter som om det är detta du vill göra. Eller?
I index.php: $page = $_GET["page"]; Header("Location: " . $page . ".html"); |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Besökaren går in via www.doman.tld/svennes/*.html Webbservern efterfrågar då sidan: www.doman.tld/index.php?page=* |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Jag har inte testat, men borde det inte vara så här istället? Kod:
RewriteRule ^index\.php\?page=(.*)$ /$1.html [L] edit: Kom på att det kanske inte alls går att komma åt innehållet i querystring på detta sätt? För övrigt så gör ju Doods lösning ovan precis vad HenSod vill, fast utan att använda mod_rewrite. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|