FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag och kompis håller på med att göra en egen thumnail/Imagecroper i asp.net en, dock så har vi använt oss av en del med klippningen (javascript) som ligger under GNU General Public License.
Som jag har förstås det så får man använda det enligt: 1. Friheten att använda programvaran i valfritt syfte. 2. Friheten att undersöka programmet för att förstå hur det fungerar och använda dessa kunskaper i egna syften. 3. Friheten att fritt få vidaredistribuera kopior för att hjälpa andra. 4. Friheten att förbättra programmet, anpassa det till egna krav och distribuera förbättringarna så att andra kan dra nytta av modifieringarna. Taget från http://sv.wikipedia.org/wiki/GNU_General_Public_License Angående punkt 4 så antar jag att det räcker med att man kan komma åt javascriptet och dess ändringar genom sidan, så som man kan göra med javascript. För det kan ju inte innebära resten av funktionerna (asp.net thumnailade och så) av vårt projket när vi använder de värden javascripten genererar. En annan fundering är vad som gäller om vi vill sälja vår produkt: Så vad gäller vid: - Vi säljer en tjänst som använder vår produkt? - Vi säljer det som en produkte för att kunden kan använda det själv? - Vi säljer det som en produkt för kunder som i sin tur kan sälja tjänster med det? Får man göra det? eller vad gäller? Tacksam för svar.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det gäller enbart om ni modifierar koden ni använder. Dvs ni kan releasa de patchar ni har gjort mot den koden, det behöver inte vara resten av er kod.
Det som gäller är att om ni inte enbart använder tjänsten internt (dvs i alla de tre fallen du nämner) så måste ni släppa patchar till all GPL-kod som ni tjänar pengar på. Om ni bara använder ett bibliotek som ni inte har förändrat behöver ni inte tänka på det alls. *IANAL |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nja, så är det väl inte riktigt. Bygger ni något ovanpå tidigare GPL:ad kod måste ni släppa eran kod under GPL också. Ni får dock ta betalt för det.
Bibliotek brukar vara släppta under Lesser GPL (LPGL) just för att man ska slippa släppa sina egna program som använder biblioteken under GPL. Detta är iaf min uppfattning/tolkning, men jag kan ju ha fel. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|