FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Har ett problem som Google inte kan lösa.
![]() Jag har en tom div med följande css: position:absolute;width:20px;height:20px;backgroun d-color:transparent;top:0;left:20px; Mitt problem är att om jag sätter bakgrundsfärgen till ingenting (eller Transparent) så fungerar inte onmouseover i IE såtillvida man inte träffar på något som ligger och skrammlar i diven, tex en text. Sätter jag någon annan bakgrundsfärg så fungerar mouseover från kant till kant så att säga... och jag behöver ha en osynlig div! I firefox fungerar detta med en tom div samt transparent bakgrund. Jag kan sätta pengar på att jag har gjort detta förut, men nu verkar hjärnan hänga sig kvar i semestern. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Du kanske skulle kunna sätta en bakgrundsfärg men sedan använda dig av Internet Explorers filter-funktioner eller genomskinlighetsfunktioner i CSS för att åstadkomma samma sak?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hur går det om du inte sätter bakgrundsfärgen alls, alt. sätter den till blankt, ingenting?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Eller om du använder en genomskinlig gif-bild som bakgrundsbild?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
När jag inte sätter någon bakgrundsfärg alls så tar den inte onmouseover...däremot så har jag en annan webapp här som den tar onmousemove över hela tomma div'en. Får kanske använda den istället. Tyvär så triggar ju onmousemove hela tiden, till skillnad från onmouseover som bara triggar 1 gång per "muspekarbesök"
![]() Tja, visst skulle man kunna köra filter, men jag vill att det ska fungera i firefox också, och en genomskinlig gif...mja, som en absolut sista utväg kanske (i brist på bröd får man äta limpa)! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Gjorde ett snabbt experiment, och det räcker uppenbarligen att enbart hänvisa till en bakgrundsbild, den behöver inte ens finnas där.
Kod:
div#liketotallytransparentdude { position:absolute;width:500px;height:500px;background: url(thereisnospoon) transparent;top:0;left:20px; cursor: pointer; } |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Tack för Kaffet, kaffe. ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Istället för en bild som inte finns kanske det vore bättre med en genomskinlig gif i så fall. Trevligare att inte få en massa 404 i loggarna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Kod:
*<!--[if lt IE 7]> * <style type="text/css"> * *div#liketotallytransparentdude { background: url(blank.gif) transparent; } * </style> *<![endif]--> Finns fler webbläsare än IE och FF <_< |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|