Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Ordervärde

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-11, 00:01 #1
Matss avatar
Mats Mats är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: May 2003
Supermoderator
Matss avatar

Statistik-freak som jag är har jag roat mig med att ta fram vilka betalninssätt som genererar dom högsta/dyraste ordrarna.

Snittet av ordervärdet är uträknat i Juli 2006.
Ordervärde betalning Fakturaköp, -17,2%
Ordervärde betalning Kort Sverige, -5,5%
Ordervärde betalning Kort Utland, +29%
Ordervärde betalning Postförskott +9%

Intressant att se att kunderna i genomsnitt beställer så mycket mindre när dom betalar mot faktura än mot postförskott.
Vore intressant att höra hur det ser ut i andra branscher eller hos andra kollegor med fler än ett betalningsalternativ.

// Mats
Mats är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-11, 00:59 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Exakt vad är kort Sverige och kort utland?
Brukar det inte vara uppdelat på bankkort och kreditkort i de flesta fall?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-11, 01:04 #3
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Originally posted by jonny@Aug 11 2006, 00:59
Exakt vad är kort Sverige och kort utland?
Brukar det inte vara uppdelat på bankkort och kreditkort i de flesta fall?
Formulerade mig lite konstigt kanske...
Svenska resp. utländska kunder menade jag, vilken typ av kort som användts förtäljer inte denna statistiken.

// Mats
Oläst 2006-08-11, 22:09 #4
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Pirate Pirate är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2004
Så du menar att det egentligen är onödigt att ha fakturabetalning. Kanske räcker med postförskott och kreditkort??
Pirate är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-11, 22:43 #5
mazadas avatar
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2005
mazada mazada är inte uppkopplad
Medlem
mazadas avatar

Reg.datum: May 2005
Och vad är då den totala procenten på alla ordrar på dina olika betalningsalernativ?
Jag menar, om 99% av dina kunder väljer tex, betalning med kort så är ju siffrorna kanske något missvisande?
mazada är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 19:09 #6
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

En del av förklaringen tror jag är olika fraktkostnader. Kunden betalar mer när han/hon beställer mot postförskott i din shop Mats. Ju högre fraktkostnad du har, desto högre genomsnittligt ordervärde kommer du att få. Ju mer kunden handlar för, desto lägre bli fraktkostnaden i procent av det totala ordervärdet.
Så beställningar från utlandet eller mot postförskott kommer alltid att vara större, eftersom fraktkostnaden är högre.

Undantaget är som sagt fakturaköp, som av någon anledning alltid har ett lägre genomsnittligt ordervärde. Jag tror det beror på att personer som väljer att betala mot faktura i regeln har dåligt med pengar i plånboken. Har man dåligt med pengar och välordnad ekonomi (du får enbart kredit om du saknar betalningsanmärkningar), så är du förståndig nog att inte handla för större belopp. Titta på dina fakturabeställningar som _inte_ blivit godkända. Jag kan svära på att de är på betydligt högre belopp.

Jag kan tyvärr inte plocka fram någon exakt statistik för min shop. Men i regel är beställningar mot faktura på betydligt lägre belopp än övriga. När jag hade kortbetalningar i min shop var de på ungefär samma nivå som postförskotten. Orsaken var att jag tog lika mycket betalt i frakt oavsett betalningsmetod.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 20:34 #7
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Och vad är då den totala procenten på alla ordrar på dina olika betalningsalernativ?
Jag menar, om 99% av dina kunder väljer tex, betalning med kort så är ju siffrorna kanske något missvisande?
Ville inte nämna det i ett öppet forum eftersom många av mina konkurrenter/kollegor hänger här och det är ju dumt att "tipsa om" vart dom skall lägga sitt krut... Siffrorna jag presenterade är mest en reflektion och det vore intressant att höra hur det ligger till hos andra.

Citat:
En del av förklaringen tror jag är olika fraktkostnader.
Nix, allt är presenterat ex. frakt.

Citat:
Jag tror det beror på att personer som väljer att betala mot faktura i regeln har dåligt med pengar i plånboken. Har man dåligt med pengar och välordnad ekonomi (du får enbart kredit om du saknar betalningsanmärkningar), så är du förståndig nog att inte handla för större belopp.
Kan det nog ligga en del i.

Citat:
Titta på dina fakturabeställningar som _inte_ blivit godkända. Jag kan svära på att de är på betydligt högre belopp.
Något högre ligger dom men dom flesta som blir nekade väljer ett annat betalningsalternativ.

Citat:
Jag kan tyvärr inte plocka fram någon exakt statistik för min shop.
M.a.o. ligger jag steget före...

// Mats
Oläst 2006-08-13, 22:24 #8
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Jo. Jag förstod att det var beloppet exkl frakt du räknade på . Hade inte varit särskilt relevant statistik annars.

Det jag menar är att en högre fraktkostnad är acceptabel för den som handlar mycket. Köper jag film för 4000kr så spelar det inte så stor roll om frakten blir 89kr istället för 49kr. Procentuellt blir fraktkostnaden väldigt låg i vilket fall. Jag kanske ogärna lämnar ut mitt kortnummer på internet och väljer därför postförskott som betalningsmetod. Köper jag däremot ett paket kondomer för 79kr så blir 89kr i frakt ganska saftigt. Jag väljer därför en betalningsmetod med lägre avgifter/frakt.

Kontentan blir i alla fall att ju högre fraktavgift, desto högre genomsnittligt ordervärde får du (även om du räknar exkl frakt på ordersumman). Sedan sjunker naturligtvis omsättningen, eftersom du förlorar en del små köp samt priskänsliga kunder.

Egentligen är det alltså helt ologiskt att fakturaköpen är lägre än köpen med kreditkort. Så det skulle faktiskt vara väldigt intressant att få en riktigt bra förklaring till det Jag vet bara att i stort sett alla butiker på nätet upplever samma fenomen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-13, 22:29 #9
Matss avatar
Supermoderator

Supermoderator
Matss avatar

Citat:
Originally posted by Aidex@Aug 13 2006, 22:24
Jo. Jag förstod att det var beloppet exkl frakt du räknade på . Hade inte varit särskilt relevant statistik annars.
Det jag menar är att en högre fraktkostnad är acceptabel för den som handlar mycket. Köper jag film för 4000kr så spelar det inte så stor roll om frakten blir 89kr istället för 49kr. Procentuellt blir fraktkostnaden väldigt låg i vilket fall. Jag kanske ogärna lämnar ut mitt kortnummer på internet och väljer därför postförskott som betalningsmetod. Köper jag däremot ett paket kondomer för 79kr så blir 89kr i frakt ganska saftigt. Jag väljer därför en betalningsmetod med lägre avgifter/frakt.
Kontentan blir i alla fall att ju högre fraktavgift, desto högre genomsnittligt ordervärde får du (även om du räknar exkl frakt på ordersumman). Sedan sjunker naturligtvis omsättningen, eftersom du förlorar en del små köp samt priskänsliga kunder.
Egentligen är det alltså helt ologiskt att fakturaköpen är lägre än köpen med kreditkort. Så det skulle faktiskt vara väldigt intressant att få en riktigt bra förklaring till det Jag vet bara att i stort sett alla butiker på nätet upplever samma fenomen.

Det har du nog helt rätt i, kloka ord.
// Mats
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017