FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Statistik-freak som jag är har jag roat mig med att ta fram vilka betalninssätt som genererar dom högsta/dyraste ordrarna.
Snittet av ordervärdet är uträknat i Juli 2006. Ordervärde betalning Fakturaköp, -17,2% Ordervärde betalning Kort Sverige, -5,5% Ordervärde betalning Kort Utland, +29% Ordervärde betalning Postförskott +9% Intressant att se att kunderna i genomsnitt beställer så mycket mindre när dom betalar mot faktura än mot postförskott. Vore intressant att höra hur det ser ut i andra branscher eller hos andra kollegor med fler än ett betalningsalternativ. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Exakt vad är kort Sverige och kort utland?
Brukar det inte vara uppdelat på bankkort och kreditkort i de flesta fall?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
Svenska resp. utländska kunder menade jag, vilken typ av kort som användts förtäljer inte denna statistiken. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Så du menar att det egentligen är onödigt att ha fakturabetalning. Kanske räcker med postförskott och kreditkort??
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Och vad är då den totala procenten på alla ordrar på dina olika betalningsalernativ?
Jag menar, om 99% av dina kunder väljer tex, betalning med kort så är ju siffrorna kanske något missvisande? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
En del av förklaringen tror jag är olika fraktkostnader. Kunden betalar mer när han/hon beställer mot postförskott i din shop Mats. Ju högre fraktkostnad du har, desto högre genomsnittligt ordervärde kommer du att få. Ju mer kunden handlar för, desto lägre bli fraktkostnaden i procent av det totala ordervärdet.
Så beställningar från utlandet eller mot postförskott kommer alltid att vara större, eftersom fraktkostnaden är högre. Undantaget är som sagt fakturaköp, som av någon anledning alltid har ett lägre genomsnittligt ordervärde. Jag tror det beror på att personer som väljer att betala mot faktura i regeln har dåligt med pengar i plånboken. Har man dåligt med pengar och välordnad ekonomi (du får enbart kredit om du saknar betalningsanmärkningar), så är du förståndig nog att inte handla för större belopp. Titta på dina fakturabeställningar som _inte_ blivit godkända. Jag kan svära på att de är på betydligt högre belopp. Jag kan tyvärr inte plocka fram någon exakt statistik för min shop. Men i regel är beställningar mot faktura på betydligt lägre belopp än övriga. När jag hade kortbetalningar i min shop var de på ungefär samma nivå som postförskotten. Orsaken var att jag tog lika mycket betalt i frakt oavsett betalningsmetod. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||||
|
||||||
Supermoderator
|
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
![]() // Mats |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jo. Jag förstod att det var beloppet exkl frakt du räknade på
![]() Det jag menar är att en högre fraktkostnad är acceptabel för den som handlar mycket. Köper jag film för 4000kr så spelar det inte så stor roll om frakten blir 89kr istället för 49kr. Procentuellt blir fraktkostnaden väldigt låg i vilket fall. Jag kanske ogärna lämnar ut mitt kortnummer på internet och väljer därför postförskott som betalningsmetod. Köper jag däremot ett paket kondomer för 79kr så blir 89kr i frakt ganska saftigt. Jag väljer därför en betalningsmetod med lägre avgifter/frakt. Kontentan blir i alla fall att ju högre fraktavgift, desto högre genomsnittligt ordervärde får du (även om du räknar exkl frakt på ordersumman). Sedan sjunker naturligtvis omsättningen, eftersom du förlorar en del små köp samt priskänsliga kunder. Egentligen är det alltså helt ologiskt att fakturaköpen är lägre än köpen med kreditkort. Så det skulle faktiskt vara väldigt intressant att få en riktigt bra förklaring till det ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Citat:
// Mats |
|||