Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Inkasso?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-09, 18:53 #1
moriax moriax är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
moriax moriax är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2006
Undrar av ren nyfikenhet om någon kan förklara vilken roll inkasso spelar? Som jag förstår det finns det flera olika inkassoföretag, och dom tar i regel vid då ett företag inte lyckas driva in skulder från kunder som inte är sugna på att öppna plånboken. Men vad gör ett inkassoföretag som det första föertaget inte kan göra? Är det av ren lathet och oönskan att administrera en skuld som driver företag till att anlita inkasso att driva in skulder? Verkar meningslöst efter att vad jag har hört så är inkassos avgifter ofta så höga att avbetalningarna på skulderna ofta går direkt till dom för att täcka avgiften istället för att betala av skulden till företaget som anlitade dom.

Är det så här rörigt, eller har jag fått nåt om bakfoten?
moriax är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-09, 20:14 #2
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
HenSod HenSod är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2005
Jag har också undrat över den frågan. Jag vet personer som har lagt upp avbetalningsplaner med inkassoföretag som de inte har kunnat göra med företaget de handlade från. Så på så vis är ju inkasso något bra.
HenSod är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-09, 21:10 #3
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Det finns två fördelar med att anlita ett inkassobolag: du slipper administrationen och anlitar du ett välkänt inkassobolag så kan det öka betalningsmoralen.

Min personliga åsikt är dock att rena inkassobolag är av ondo. Du kan lika gärna skicka inkassokravet själv till samma eller lägre kostnad. Dessutom är det enklare för kunden att vända sig direkt till dig och diskutera avbetalningar eller liknande. De flesta inkassobolag är helt hopplösa att ha att göra med - byråkratiska, stela och orimliga.

Det finns också många bolag som tillhandahåller den typen av tjänster som inte ens har koll på gällande regelverk - vilket är skrämmande.

För att driva in andras fordringar behövs ett tillstånd för att bedriva inkassoverksamhet. Sådant utfärdas av Datainspektionen som är tillsynsmyndighet för inkasso.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-09, 22:47 #4
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
MST2005 MST2005 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
De flesta företag går inte med på en avbetalningsplan utan vill ha hela summan på en gång oavsett om kunden har råd eller inte.

Det som är bra med inkasso är att de i regel går med på en avbetalningsplan oavsett om ett företag vill det eller inte.
MST2005 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 01:19 #5
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Originally posted by MST2005@Aug 9 2006, 22:47
De flesta företag går inte med på en avbetalningsplan utan vill ha hela summan på en gång oavsett om kunden har råd eller inte.
Det som är bra med inkasso är att de i regel går med på en avbetalningsplan oavsett om ett företag vill det eller inte.
Fast din totalkostnad blir alltid högre genom att gå via ett inkassobolag. Det är skillnaden. Klart att Nisses Data inte vill hålla på och räkna räntor och avbetalningsplaner, det är inte deras verksamhet. Ett inkasso bolag har det som verksamhet och de tjänar dessutom pengar på det.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-10, 08:50 #6
Supermoderator

Supermoderator

Min erfarenhet är det motsatta. Det är lättare att prata direkt med fordringsägaren. Problem är i de flesta fall enklare att lösa direkt mellan parterna; sålänge båda är förnuftiga företagare som har koll på sina rättigheter och skyldigheter.

Värt att notera är också:
Datainspektionen: Olagligt att anlita personer utan tillstånd för inkasso
Det är alltså straffbart att anlita någon för inkasso som inte har tillstånd för det.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-14, 11:39 #7
ctor ctor är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2006
ctor ctor är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jul 2006
Eftersom jag själv har ett ärende hos kronofogden just nu så kan jag ju också skjuta in att medan det är lätt att skicka ett ärende till kronofogden och man får igen avgiften när de driver in skulden, så kan det bli SVÅRT om motparten väljer att bestrida ditt anspråk. Målet går då nämligen till tingsrätten och det är upp till dig att visa att du uppfyllt din del av avtalet medan motparten inte har gjort det.

Säg att du dessutom skickar leveransen med vanligt brev. Det kommer inte ens finnas något påskrivet papper om att motparten har fått leveransen och det är faktiskt inte helt otroligt att de inte fått den. För några veckor sen hade jag en beställning hos ginza, betalningsalternativ per faktura, och posten valde att hänga det hela i en kasse på dörren - och då bor jag på bottenvåningen i ett hus med 16 lägenheter. Har funnits goda möjligheter för andra att stjäla, även om det bara är ett barn som tycker det är spännande med en påse och ett paket och inte förstår konsekvenserna av det för mig.

Så... anlitar du inkasso slipper du den konflikten. Hur inkassobolagen själva undrar jag däremot, något som vet?
ctor är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-09-06, 19:47 #8
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Yellowberry Yellowberry är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2005
Du slipper aldrig konflikten. Du far betala inkasso bolagen DYRA pengar om din fodran inte gar igenom. Du maste ge dem info om du inte driver det sjalv. Att du har inkasso ar inget bevis for nagot. De tar ut det av dig, det ar mycket billigare att rakna ut rantan sjalv och sanda ivag hogst 6 inkasso per ar till samma person. Men sander mer en sa skall du nog inte salja till den personen. DI har valdigt klara regler hur man sander egen inkasso och den snabbaste svartposten jag har varit med om.
Yellowberry är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017