Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Driver du stadsportal?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-08-03, 09:36 #1
Attila Attila är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jul 2006
Medlem

Är någon av er som driver stadsportal (jag menar en hemsida om en särskild stad eller kommun??
Det gör jag och det vore säkert lärorikt att komma i kontakt med andra "likasinnade" för att utvecklas.
Attila är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-03, 11:34 #2
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Har WN som tidsfördriv

Vi startade karsta.nu 2001 för vår lilla bygd. Den skulle behöva göra liten uppryckning men fyller ändå en funktion i sin nuvarande form. Vi har en hel del idéer men tiden saknas... :-)
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-03, 12:13 #3
Bengts avatar
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Nov 2003
Bengt Bengt är inte uppkopplad
Supermoderator
Bengts avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag driver dels en stadsportal dels en regionportal (för tre kommuner). Visst kan det vara nyttigt med lite erfarenhetsutbyte.

/Bengt
Bengt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-03, 12:26 #4
Tobab
Guest

Tobab
Guest

Började 99 och nu är det ca tio stadsportaler. Instämmer med Jan att det skulle behövas lite mer tid...
  Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-08-03, 12:42 #5
Medlem

Medlem

Ok, vi är några tydligen...hur gå vidare?
Kanske vi borde använda ett eget forum, eller ska fortsätta diskutera i denna tråd?

Mina funderingar gäller mest hur man ökar insändare-antal, få bränsle i lokal debatt, samarbete med lokal tidning, få medlemmar att bli aktiva, var/hur annonsera etc...sedan klart, i slutändan bör allting leda till ökad annonsintäkt.
För ni driver väl era sidor som (del av) företag, eller?

Den största utmaningen är väl att besökarna vill bara läsa nyheter, men aldrig bidra med några.
(Min sidans innehåll byggs på insändarmaterial, annars skulle man verkligen inte hinna med.)
En annan fråga, om sidan har intäkter av annonser, borde man belöna de som är flitiga och skickar nyheter, debatterar mm? Belöna med skraplott efter var 10:e inlägg, typ, för avlöning kan man inte prata om.

Jag försökte sedan länge samarbeta med ngn av lokaltidningarna, för de har inga nyhetssidor på nätet, men de är svårflörtade. Google/tradedoubler ger nästan ingentin, vi pratar om lokala sidor.
Oläst 2006-08-03, 13:16 #6
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Originally posted by Attila@Aug 3 2006, 11:42
Ok, vi är några tydligen...hur gå vidare?
Kanske vi borde använda ett eget forum, eller ska fortsätta diskutera i denna tråd?
Mina funderingar gäller mest hur man ökar insändare-antal, få bränsle i lokal debatt, samarbete med lokal tidning, få medlemmar att bli aktiva, var/hur annonsera etc...sedan klart, i slutändan bör allting leda till ökad annonsintäkt.
För ni driver väl era sidor som (del av) företag, eller?

Driver inte som en del av företaget utan för det är intressant. Visst har det givit lite spinn off effekt men inget som man kan leva på. Vi har idag bra relation med en lokal tidning men det handlar mer om att dom får nyheter från oss... :-)

Vi har sen 2001 haft mer än 400 K besök så vi är nöjda med tanken på hur enkel sidan är. Vi har funderingar på annonser men då enbart för lokala företag.

Mina tankar:
Att få aktiva besökare handlar om att ge alla ett visst utrymme för besökarna att göra sina tankar och åsikter hörda. Många portaler/forum har en hård policy vilket kväver åsikter. Ungdomar skriver på ett annat sätt än äldre och det kan ge en konflikt. Att bjuda in flera att vara admin brukar hjälpa. Att ge "credits" till rätt personer för saker som händer i på webbplatsen samt i orten/bygden gör att flera skriver. Många portaler är också hårt hållna av några personer. Vi har bjudit in många och alla känner att dom kan få sin röst hörd. Vår lilla portal tillhör vår bygd och inte mig personligen bara för att jag innehar domänen. Att få många återkommande besökare tror jag handlar om att försöka skapa en vi känslan.

Det var några spridda tankar från mig. :-)
Oläst 2006-08-03, 14:05 #7
Medlem

Medlem

Visst är intresset för att driva/vara samhällsinformatör viktigt, utan engagemang hade jag lagt sidan på hyllan för länge sedan.

Just det vi-känslan är jag ute efter. Hade en duktiv och framför allt aktiv skribent men han flyttade tyvärr. Har gått ut till alla lokala föreningar via kommunen, men nada. Tyvärr är många funktioner är bundna till medlemskap pga oönskad spam.

Jag själv har letat upp mina annonsörer, som är den mindre lustiga delen av att driva sidan. De är mest intresserade av unika besökare per dag, helst lokala såna.
Efter tips här försöker leja ut annonsbiten till professionella försäljare i närmaste framtiden.
Eftersom mitt företag gör även annat kan jag exponera den biten på portalen också, som är lite av ett bonus.

Försöker även kommunen att få intresserad/få sponsrad, för jag kan/får göra mer än de på deras officiella kommunsida. Men min kommun har svårt att samarbeta med företagare, för de ser mig som en sådan. Men jag pussar på även den biten.
En länk på deras sida till mig står högt på önskelistan.

Försöker även bygga unik innehåll, såsom webb-kamera. Där har vi inte ännu i kommunen, jag kör min egen mot trädgården som väder-kamera Svårt att hitta centralt ställe och finansiera en allmän webb-kamera.

Var i kontakt med medialinjen i gymnasiet här, men de återkom aldrig

Själv samlar jag på vykort, och den lokala vykortsamlingen i Fotoalbumet är välbesökt, där fick jag in många nya besökare.

ok...det var några snabba tankar.

Jan, hur gjorde ni när ni "bjöd in många"? Vad erbjöd ni, hur fick ni de att nappa?
Oläst 2006-08-03, 14:31 #8
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Vi är en liten bygd utanför Vallentuna. Vi är väl ca 1300 invånare. Jag har helt enkelt pratat med folk som är intresserad av något. Vi har en del som är aktiva. En del skriver i forumet (tex polisrapporter), andra skickar sin alster till oss och andra kan skriva direkt genom vårt webbgränssnitt. Ibland är det bra aktivitet, i bland blir det mindre som under sommaren.

Något som jag också upplever som negativt bland besökare är att skapa för många funktioner utan man ska rikta in sig på enkla men bra saker. Till hösten hoppas jag att vårt ny design är klar och då kommer vi att satsa mer på enkla grunder istället för trycka in funktioner bara för att man kan.
Oläst 2006-08-04, 10:31 #9
Medlem

Medlem

Hos mig börjar det hetta i Debatten inför valet och där har jag funderingar om att vara moderator. I nuläget krävs det inte medlemskap för att lämna inlägg. ( Just registrering för medlemskap kan avskräcka många från att skriva). Men om anonyma smutskastar namngivna, känns det lite fel på andra sidan. Även gränsen till smutskastning är svårt att se....Samtidigt är anonymiteten är viktig argument för att kunna bibehålla någon sorts demokrati på portalen känns det som....
Oläst 2006-08-08, 16:10 #10
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
dotvoid dotvoid är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2006
Vi jobbar också på stadsportaler. Dock med ett litet annat fokus verkar det som. Än så länge har vi satsat på många portaler med samma bas i automatisk information som nyheter, TV-guide, evenemang, lokal väderprognos osv. Vi har inriktat oss på, till början, ett antal enkla användbara funktioner precis som Jan Eriksson nämner. Ännu har vi inte börjat på de delar som ger bättre interaktivitet med besökarna dock. Vår stora utmaning kommer vara att skaffa lokalt innehåll utöver det som går att hämta in med automatiska agenter. Att köpa in innehåll till många (ca 50) webbplatser blir dyrt. Jag har dock lite outvecklade tankar kring flickr och andra liknande (web2.0) tjänster.

En annan svårighet blir att skapa tillräckligt intressanta annonseringspaket och att sälja dessa lokalt. Vi har haft funderingar på att lägga ut försäljning av lokala annonser på callcenter men jag är lite orolig för om det mottas bra eller inte. Jag vet själv vad jag tycker om försäljare som ringer titt som tätt.

Vi kommer köra på de största orterna i Sverige och har också funderingar på att leasa ut hela systemet med alla funktioner och automatisk datainsamling till de som vill köra på mindre orter. Tankar kring detta är jag intresserad av då jag sett att det kanske inte fungerat så bra i en del fall.
dotvoid är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017