FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Talking to me? Jag tror allvarligt att min forskning kan komma andra tillhanda så jag fortsätter att lägga in info och frågor efter hand här i min tråd. ;-)
Här är mycket intressanta fakta om hur man klassar pixelfel. Utfärdat av LG: Läs mer här: http://www.dustin.se/PDF/pixelfel/lg_pixelpolicy.pdf LG Pixelfel Policy Allmän information Vissa LCD monitorer kan ha trasiga pixlar. Dessa syns som antingen ljusa eller svarta punkter beroende på vad som visas på skärmen. Oavsett tillverkare och produktionsteknik kan det idag inte garanteras att 100 % av produktionen är pixelfelsfri och det finns idag en viss tolerans för trasiga pixlar hos alla tillverkare. En internationell branschstandard har tagits fram för att likställa olika tillverkares syn på trasiga pixlar, ISO 13406-2. Denna standard delar in platta skärmar i fyra olika klasser för pixelfel. Klass I tillåter inga trasiga pixlar, som ingen tillverkare tillämpar. Klass II tillåter upp till 4 felaktiga pixlar och 5 felaktiga subpixlar, det vill säga totalt upp till 17 pixelfel per miljon pixlar. Detta motsvarar ca 0,002 % av det totala antalet. Klass II är den klassificering som i princip samtliga tillverkare tillämpar idag. LG Electronics följer idag ISO 13406-2 Klass II för samtliga LCD skärmar men har dessutom gått ett steg längre, med än hårdare krav."..... "För vissa modeller erbjuder LG så kallad ”Zero Bright Pixel fault warranty”. Detta innebär att inga felaktigt lysande pixlar får förekomma." HEJA LG!! och kolla här: Källa: (http://www.derigomedia.com/nyttomit/...20050203.asp#5) "Nolltolerans mot pixelfel De flesta platta bildskärmar som levererats under senare år har, oavsett storlek, några felaktigt lysande pixlar. Även om en röd bildpunkt i centrum av skärmen varit nog så irriterande har den hittills inte varit tillräckligt skäl för reklamation. Ett visst antal fel har ansetts acceptabelt enligt kvalitetsnormen ISO 13406-2. Framsteg i tillverkning och kvalitetskontroll gör allt reglerna för utbyte nu börjar bli bättre. Philips har nolltolerans mot icke-fungerande pixlar i några av Business-familjens skärmar. Nu har även LG och storleverantören Samsung förbättrat garantivillkoren i vissa modeller. Zero Bright Pixel gör att Samsungköpare som upptäcker en felaktigt lysande pixel omedelbart kan byta ut skärmen mot en ny. LG och Samsung garanterar bara utvalda modeller. Samsung Zero Bright Pixel LG Zero Bright Pixel Fault Warranty Kul att finna så bra nyheter. Hoppas någon mer än moi blir glad över denna info. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
![]() //Jonas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack Jonas - wow fick hjälp från Dig som är högsta hönset... Fast Du vill nog inte bli kallad något annat än Tupp. Sicket schysst place detta är. Vilken samlad kompetens. Är så glad att ha Er.
Hallå! teknokraten? Sover Du. Jag vill tjacka Din Super duper skärm Ju! Här är mina önskemål - bara så Du vet: MÅSTE: noll pixel avikelse tolerans Högst 5 MS Minst 20" Pivot, bra ergonomi Kontrast minst 1000:1, men helst mer Ljusstyrka för bild minst 400 cd/m2, men helst mer Kvitto samt garanti kvar. Gärna: en USB för externa prylar Helst utan högtalare Slimmad design, tunna ramar. Vi hörs! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Visst finns det regler om huruvida man får byta ut grejer om pixlar är döda, men man kan ju tänka på att som privatperson har man alltid rätt att ångra ett köp gjort över internet, helt utan att ange orsak. Handla av någon som tillåter att du öppnar kartongen och packar upp grejerna för att sedan "ångra" ditt köp om det visar sig att en pixel är död.
Om man vill handla i vanlig butik brukar de större kedjorna som t.ex. OnOff tillåta att man testar grejerna i 30 dagar innan man får lämna tillbaka om bara förpackningen är hel och allting finns med. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Medlem
|
![]() ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
ang. döda pixlar,
Jag kör med 2 st samtron 17" TFT på jobbet.. dom är ca 3 år gammla. Har faktiskt inte haft några problem med dom alls. inga döda pixlar eller nått. Samtron kör juh med samma platta som samsung fast med billigare elektronik. Så vill du ha kvalitet så är nog samsung ett bra val ![]() Fast samtron behöver inte vara dåliga heller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
mistrss:
kolla www. prisjakt .nu där har dom en köpochsälj marknad. E det nån mer än ja som drar sig för att lägga ut saker på blocket? får bara massa samtal "eyy kompispris.. halva priset" hehe |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|