FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Jag skulle tro att ISO9001 skulle fungera väl även för hostingföretag.. Det du föreslår skulle i så fall hamna under förebyggande åtgärder, underhållsmål samt planer för beredskap/nödläge |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
ISO9001 kräver en massa, enligt mig, helt onödiga process- och flödesbeskrivningar och är till slut en ganska dyr pappersprodukt som egentligen inte säger ett dugg om vilken redundans eller säkerhet man har. Den säger bara att man har papper på hur man ska jobba (grovt förenklat).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag är mycket positiv till denna tråd. Jag har själv varit ordförande för Registrars.se och min tanke var att den skulle kunna drivas vidare till att bli en mer omfattande branschförening.
Jag ser gärna en sådan förening men kan på grund av tidsbrist inte lova mitt fulla engagemang i att starta en sådan. Att det behövs råder det inget tvivel om. Det krävs dock att någon tar tag i det och där brukar det brista. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, jag var med för nått år sedan då vi diskuterade detta för e-handeln... Kommer inte ihåg vem, men någon skrev i alla fall att han (+några till) var på god väg att ta fram ett förslag. Tvärr så rann detta ut i sanden så som brukligt...
Skulle kunna tänka mig att arbeta fram någonting, men precis som föregående så kan inte jag heller lägga ner alltför mycket tid just nu på detta projekt, och risken finns att tanken tynar bort även denna gång ![]() Men jag har en del kontakter inom "kvalitetssverige" som säkert kan bidra med ett och annat.. Att behovet finns är ju uppenbart! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nå, är ni fortfarande intresserade?
![]() Ett seminarium i ämnet kanske? ISO 20000 – den nya standarden för IT Service Management |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I ämnet? Nja det där är ju ledningssystem för IT-tjänster (bygger på ITIL vad jag kan utröna). Säger inte heller något om utrustningskrav etc. vad jag kan se, bara hur arbetssättet skall vara. Sen om man använder handvevad 8086:a inkopplade på motorvärmaruttag eller har ordentliga prylar spelar ingen roll (lite överdrivet).
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ja, men standarder, IT och kvalitetssäkring handlar det om...
*tyckte bara att tråden dött ut...* |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag tror att den viktigaste uppgift en branschorganisation skulle kunna fylla inte är att "certifiera" den bakomliggande infrastrukturen på ett webbhotell (internetanslutningar, reservström, kylsystem o.s.v.).
Jag tror snarare att de viktigaste uppgifterna för en sådan organisation är att se till så att avtalen på marknaden inte är oskäliga, att kunden alltid får äganderätt till sin domän och en annan viktig sak tror jag är att kunder som känner sig illa behandlade av ett webbhotell skulle kunna vända sig till branschorganisationen och få hjälp. Exempelvis skulle ett "branschråd" kunna utfärda rekommendationer i enskilda ärenden efter att ha tagit del av information från såväl kund som leverantör. Helt enkelt fokusera mer på självsanering istället för teknik - det tror jag skulle uppskattas betydligt mer av kunderna. (Det skulle nog mest bli en jäkla massa jobb att åka runt och försöka inspektera alla serverhallar, och tänk också på att vissa har maskinerna på andra sidan atlanten). Men det kanske fler här som inte driver webbhotell (jag har själv slutat med det i våras) som kan svara på hur en eventuell branschorganisation bör fungera. Men ska man bilda en sådan organisation så är det ju ganska viktigt att man får med rätt många webbhotell, så det inte blir som registrars.se, som visserligen säkert är bra på nått - men det är ytterst få av IIS-ombuden som är medemmar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Att revidera varje verksamhet i gång/år är något som måste utföras och utförs också idag. Däremot kan inte "vi vanliga" starta upp ett formellt certifieringsorgan , men man kan ju höra efter intresset med någon av dom stora aktörer som redan finns..
Sedan får man inte låsa in sig på enskilda branscher uatn man skall i den möjliga mån det går försöka få in så många liknande verksamheter som möjligt. Samma sak när man sätter upp std-kraven.. Dessa bör vara generella och inte innehålla detaljer som "låser" dess effektivitet. Det finns branchspecifika standarder idag (kläder, stålkonstruktioner, papper, broar mm) men då handlar det mer om säkerhet och praktiska egenskaper.. Vad gäller avtal och olika möjligheter samt rättigheter så är det något annat. Det finns ett antal olika instanser att vända sig till (KO, kommunen, handelsorganistioner..etc). |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|