FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Ja, jag tänker inte kommentera ditt inlägg i större utsträckning. Diskutera så här på ett forum gör det onödigt komplicerat att förklara vad ett kvalitetssystem faktiskt innebär... Att få företag att växa handlar om både ekonomi, storlek & konkurrenskraft. Men det förutsätter så klart att nyckelpersonerna i organisationen är förstådda med vad kvalitetssystem är och hur det fungerar. Det du skriver i övrigt är inte främmande för mig då jag själv hade denna inställning under våra första år som "kvalitetssäkrade". problemet var precis som du skriver att vi certifierade oss enbart för att marknaden tyckte detta, och för att vi skulle ha något ytterligare bra att visa i marknadsföringen. Idag handlar det snarare om att certifieringsloggan är en förutsättning att inneha om man vill vara med på banan. Åtminsone inom industrin. När svenska företag började certifiera sig (under 90-talet) var det väl egentligen ingen som visste varför man skulle följa en massa standardkrav, utan man förde in rutinerna, man skrev mängder med dokument och blanketter och man jobbade enligt ett trögt arbetssätt med "måsten" bara för att kvalitetsstandarden krävde detta... Idag är både synen och verklighetsuppfattningen helt annan (11 personer för ett 1-timmesprojekt?) där man idag försöker använda standarden som riktmärken i organisationen. Exemplet med kontraktsgenomgången vill jag påstå att det var ni själva som satte er i en svår sits.. Man kan genom en genomförbarhetskontroll, som utföres av ansvarig säljare, bedömma projektets/affärens omfattning och därmed besluta att den där genomgången är överflödig. Då är man genast 10 personer mindre inblandade. Om man nu väljer att sätta sig ner så antar jag att man inte bara går igenom ett enda projekt, utan att man samlar veckans skörd och går igenom samtliga vid detta tillfälle.. Hur som helst så kan man jämför ett kvalitetsledningssystem med ett ex. mjukvaror, affärsystem osv.. Hur många företag är det inte som betalar multum för avancerade programvaror, men som kanske utnyttjar ett 15-20%? Man köper in den senaste tekniken och verkar tro att det är tekniken som gör jobbet. Men precis som med kvalitetssytem så är det personalen som utför jobbet och programmet eller systemet ärendast verktygen. Tyvärr är det okunskapen som stryker med vid dessa upphandlingar och man köper första bästa i tron att man hittat rätt. Se bara på alla otaliga webföretag som gärna lägger på en del på prislappen för sina glatt betalande kunder... Man måste vara kundobjektiv när man pratar kvalitet och dess olika former. Det finns både interna kunder och externa kunder som är de slutliga betalande. Inom varje organisation finns det ett antal vägar där kundens beställning passerar. Via dessa vägar (avdelningar) handlar det om att lämna över till nästa, säkra sin produkt/tjänst, mäta sina processer för att ta kontrollen att styra dessa processer. Man genomför olika typer av riskanalyser i förebyggande syfte, man för loggfiler över uppkomna problem, man sätter mål inom organisationen för att säkra kundens intressen.... Jag minns ett inlägg i en tråd som handlade om reklamationer, där Decibel (JX Hosting) berättade att dom mäter alla inkomna reklamationer för att bl.a se hur JX bemöter reklamationerna och hur lång svarstid dom har. Det är en typ av kvalitetssäkring… Ständiga förbättringar är inget modeord, utan det är något som beskrivs i standarden och syftar till att fast man är bra, så kan man alltid bli bättre. Det finns ingen anledning att trappa ner på sin effektivitet bara för att man är bra… Jag håller förövrigt på med en webbsida inom kvalitets/miljö-ledningssystem som jag hoppas bli klar med inom kort.. QM i min signatur står för Quality Manager och det är det som är mitt huvudsakliga yrke sedan drygt ett år tillbaka... Kvalitets/Miljöchef på ett industriföretag som bl.a levererar till Automotive. Jag fick jobbet p.g.a att min företrädare var alldeles för "stel" och lade ner för mycket energi på dokument & standardkrav istället för effektivitet, säkra processer och den där kundobjektiviteten.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Supermoderator
|
För vidare diskussioner om en branschorganisation använd den här tråden.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
Nykomling
|
Som VD för Crystone vill jag gärna skriva ett inlägg i denna diskussion. ComputerSweden har skrivit två artiklar om det som hänt och det är två olika frågor:
1. Vår brist när det gäller reservkraft 2. Att MTG skulle vara på väg att lämna Crystone/Eastpointgruppen. När det gäller vår reservkraft så har jag inte mycket att tillägga. Jag har i ett öppet brev på vår webb kommenterat händelsen. Jag har inte för avsikt att försvara det som hänt utan citerar det jag skrev den 18/7: "Det är på inget sätt acceptabelt eller försvarbart att vi inte lyckats tillgodose vår hall med den reservkraft vi ska." Vi är på god väg att lösa detta. En del har ställt frågan "Hur kan ni ha så dålig koll på detta?" och det är en berättigad fråga. Jag för min del har bara haft den här rollen i ett par månader och kan inte ge en längre förklaring än att vi brustit. Jag har 10 års erfarenhet i webbhotellbranschen och har varit VD för Scandic Hosting Group och Icepage AB. Jag är fullt medveten om att vi gjort en stor miss men jag kan inte göra annat än att fokusera på det som komma skall. Åtgärda! När det kommer till MTG frågan så är detta något jag dementerar. MTG är inte påväg att lämna oss. Vi har en bra relation till MTG och har utfört en hel del jobb, både inom produktion och hosting. Hur ComputerSweden grävt fram den här information är för mig en gåta. Mvh Runar |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|