FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det har hänt något riktigt galet.
Jag börjar få spam där avsändarmailet är från en av domänen som jag äger. Spam-mailen skickas till ett mailkonto på en helt annan domän. Jag är orolig över det här eftersom jag vill inte få mitt domän blockerat på alla mailtjänster. Hur och vad gör man vid ett sådant problem? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Skicka headern till abuse avdelningen hos din ISP, de brukar kunna reda ut det mesta (även fast alla kanske inte är världens snabbaste...) alt kontakta webhotellet där din domän ligger.
Det är inte kul att ha en hijackad domän som spammar runt, kolla även i datorn då det finns risk att det är du som skickar spammail.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det behöver inte skickas från dig eller din dator.
Det är bara att sätta avsändaren till vilken e-mail adress som helst i headern. Vad jag har förstått, så är det ganska väl använt av spammare för att lura mottagaren att det är en "pålitlig källa" som skickar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Du är inte ensam. Har själv drabbats av detta flera gånger, och har också kunder som är drabbade. Oftast är det inte så mycket att göra, men kolla upp att det inte är du som skickar ut mailen genom något kapat script på din server.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Mailtjänster spärrar sällan domäner. De vanligaste svartlistorna spärrar mailservrar som skickas spam.
Majoriteten av all spam som skickas har en falsk avsändare. Tyvärr kan vem som helst skicka mail från vilken adress som helst - det är bara mottagarens adress som behöver vara korrekt. Avsändarens adress behöver bara se ut att vara korrekt, det vill säga vara baserad på ett existerande domännamn. Det finns tyvärr inte mycket du kan göra åt saken.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Något du kan göra för att 'visa att du är oskyldig' och faktiskt förhindra att en massa spammare använder din domän är att sätta upp SPF för domänen.
Det stora kruxet är att inställningar måste göras i din domän-zon (så det är inte självklart att lågprishotell erbjuder det) och att utgående mail bara får skickas via fördefinerade mailservrar. Men effektivt är det. http://en.wikipedia.org/wiki/Sender_Policy_Framework |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|