Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Idealismen glöder... Not.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-07-08, 15:24 #11
Mattias Mattias är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2004
Mattias Mattias är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2004
Ser personligen inga problem med att de drar in pengar.
De skapade en tjänst, en väldigt bra sådan (för de som använder bittorent).

När man sedan vet att det är en väldigt besökt sida och man ser väldigt mycket reklam runtom bör man ju förstå att det även drar in pengar. Avgifter till serverkostnader, drivandet, resterande i vinst. Vad är fel med det?

Dumt exempel: Aftonbladet ger ut gratis nyheter. Du kan köpa nyheter från AP. Aftonbladet tjänar pengar på sina gratis nyheter, varför berättar de inte för alla hur mycket pengar VD'n får ut av reklamen? Vilseledande som fan!

Deras sida strider ju ändå inte emot reklam på nätet, att reklam ska vara gratis.
Mattias är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 16:17 #12
ztreams avatar
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2005
ztream ztream är inte uppkopplad
Supermoderator
ztreams avatar

Reg.datum: Jan 2005
Tror ingen är paff eller bryr sig om att TPB drar in stålar.

Det uppenbara som sticker i ögat är att de är hycklare precis som Terabyte säger.
ztream är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 19:13 #13
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Så länge vi inte har sett intäkter och kostnader offentligt redovisade så är det mesta spekulationer.

Men tydligen är det på det viset kanske att staten tjännar grova pengar TPB, dvs. TPB de betalar för sin egen polisutredning.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 19:36 #14
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Baldros Baldros är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jun 2006
Skulle inte förvåna mig att chowchow skulle vara Peter Karlsson eller Katarna Larsson.

"RESEARCH: Peter Karlsson och Katarina Larsson"
Baldros är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 20:02 #15
hubberts avatar
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2004
hubbert hubbert är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
hubberts avatar

Reg.datum: Dec 2004
Nja micmac det tror jag inte. De är frilansjournalister, en av dem höll på att stryka med för några år sedan av en bilbomb här i Sverige.
hubbert är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 21:52 #16
Johan H Johan H är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Jan 2004
Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Xamda@Jul 8 2006, 12:36
Svenska Dagbladet fortsätter sin granskning:

svd.se

Hälften av inkomsterna går till Eastpoint och hälften till Pirate Bays ägare... Idealister? My ass.
Med tanke på hur anti-TPB du är i alla dina inlägg så skulle jag kvalificera det som svensk avundsjuka.

För det andra vill jag påpeka en sak, jag lovar att om du går tillbaks en viss tid så har inte TPB tjänat några pengar alls, donations-sidan m.m. har funnits sen starten och bara följt med.

Men det kanske vore på sin tid att ta bort det då man beviserligen tjänar pengar idag. Men som sagt, DÅ var det annorlunda.
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 22:05 #17
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Jag är anti-hyckleri. Det hycklas från både PRQ/TPB och Eastpoint om pengarna de tjänar. Man vill framstå som idealister och lever på att främja brott. Kom nu inte dragande med att alla som säljer bredband etc lever på piratverksamheten, för det är lika smart som att säga att Vägverket elver på brott eftersom brottslingar åker på vägarna.

Jag tyckte i alla fall att artiklarna var rätt intressanta och det var egentligen inte något annat jag ville framhäva denna gång. Jag har min åsikt och alla får ha sin - artiklarna är läsvärda.
Oläst 2006-07-08, 22:14 #18
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Så klart även bredbandsleverantörer lever just på det, säkerligen över 95% som köper hög hastighet ska ha det för kunna ladda ner.

Även hårdisktillvärkare tjänar mäst på personer som köper diskarna för lagra massa filmer, en normalperson behöver inte över 400GB för lagra dokument eller lite bilder.

Eller även Eastpoint som säljer annonser på TPB, men så länge folk som tjänar pengar på det.

Tror inga biltillvärkare bryr sig att många bilar köps för tvättade pengar eller knarkpengar bara dom tjänar på det.

Men tycker inte man ska hoppa på någon leverantör för att dom tjänar pengar på vissa sätt, är ändå inte dom som skapar efterfrågan kanske utan själva personerna som laddar ner.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-07-08, 22:17 #19
Supermoderator

Supermoderator

Eastpoint Media har ju erkänt att de tjänar minst 300 000 i månaden på TPB, men de kan inte gömma undan pengarna på samma sätt som TPB. TPB:s del går till ett bolag i Schweiz och jag skall äta min gamla hatt (ja, jag har faktiskt ett par!) om det inte är så att man undahåller pengar fråpn beskattning och det, mina damer och herrar, stör mig en del...

Inte nog med att man lever på att brott begås, och lever väl, man gör vad man kan för att inte dessa pengar skall beskattas. Jaja...

För mig är det hyckleri på hög nivå och jag kan då inte förstå hur man, som gjorts så mycket, kan klaga på tillslaget - visst, några visste säkert inte om PRQ:s verksamhet, men massor gjorde det.

Jag har talat med ett par som trots att de visste om det tycker att det är fruktansvärt att deras servrar plockades in... Jag tycker det var alldeles självklart.

Kom.
Oläst 2006-07-08, 22:21 #20
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!

Citat:
Originally posted by Xamda@Jul 8 2006, 22:05
Jag är anti-hyckleri. Det hycklas från både PRQ/TPB och Eastpoint om pengarna de tjänar. Man vill framstå som idealister och lever på att främja brott. Kom nu inte dragande med att alla som säljer bredband etc lever på piratverksamheten, för det är lika smart som att säga att Vägverket elver på brott eftersom brottslingar åker på vägarna.

Jag tyckte i alla fall att artiklarna var rätt intressanta och det var egentligen inte något annat jag ville framhäva denna gång. Jag har min åsikt och alla får ha sin - artiklarna är läsvärda.
Det är bra att du är anti-hycklare.
Men lägg istället ner din fokus på den större sortens hyckleri, i Sverige är facken starka.
Vore bättre att lägga din ilska ner där istället.

Eller vår regering?

TPB är en droppe i havet!
Johan H är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:08.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017