FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tänkte bjuda flickvännen på en weekend i London i födelsedagspresent (var egentligen mening att bli Paris men det verkar så himla dyrt? någon som vet kanske?)
Men iallafall någon som vet var London, Stansted flygplats ligger? Är det långt från stan eller? Tänkte åka med Ryanair och då måste man ju ta sig till "stan" själv... Har googlat lite men det verkar lönlöst...de kartor jag hitta vägrar zooma ut för mgi så jag kan se nått runt omkring... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
bäst blir stanstead express till liverpool street station (som du hittar här) & sen taxi därifrån beroende på var du ska.
resan tar cirka 1,5 timme & 5-15 min taxi beroende på vart du ska. hoppas det hjälpte :)
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan tillägga att biljett till Stansted Express säljs på flyget samt i automater. Inget krångel, men som dm.se säger så är det en stunds resa. Hyfsat bekväma tåg dock, kunde varit mycket värre.
https://www.airportmaps.com/STN |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
fan va skatter det är på flyg då =) Får väl se vad det blir... Var skall man bo då? =) eller nån kanske har något prisvärt alternativ man kanske skulle satsa på? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Hotell är hyfsat dyrt i london som jag förstått det... de ggr jag varit där har jag dock inte reflekterat över priserna eftersom jag blivit bjuden på resan.
Kolla in exv hotels.com? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Som tidigare skribenter tagit upp säljs biljetter på flyget, till Stanstedt Express. Jag rekommenderar att du köper det i luften, dels sparar du några få pund, men också så är allt klart, tur & retur.
Vad gäller boende så bodde jag på något som hette Royal Hotel, ej att rekommendera. Dock fick jag ett bra pris på hela resan, flyg fre-mån, boende, och fotbollsbiljett till Chelsea - Bolton allt för 3100kr, helt ok. Tunnelbanan i London är också väldigt enkel. Andreas |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Hotell har en tendens att vara något dyrt i London, har dock själv bokat hotell via Ryanair "Discount Hotels" till hyfsat pris. Personligen rekommenderar jag att hotell någorlunda centralt, billigare T-banebiljett om det blir sent så stänger tunnelbanan och då blir taxi inte allt för dyrt.
Bayswater är ett klassikt område med mycket hotell och ligger ganska centralt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag rekommenderar www.londontown.com
Jag bokade hotell därifrån när jag flög med ryanair. Funkade utmärkt och jag fick ett väldigt fint pris! Ha det så kul på resan! ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Stansted Airport ligger i norra London. Stansted Express tar 45 min från flygplatsen till Liverpool Street och därifrån går tuben varthelst du vill. Det går bussar med National Express från flygplatsen var 20:e minut till London Victoria och den stannar på Baker Street och Oxford Street och kostar £10 enkel och £15 retur (det är hälften mot expresståget).
Köp dagspass (one day travel card zones 1 & 2) på tuben, det är billigare om du gör tre enkelresor eller fler (och turistar man så gör man väl det). Slösa inte bort pengar på taxiresor, det är dyrare än vad det känns som när man betalar med pund. Att hoppa på en buss är enkelt och kostar £1 för en enkelresa (£2 enkelresa på tuben), kom bara ihåg att betala i förväg i biljettautomaterna som finns vid busshållplatserna. Men passa på att gå lite, det är mycket närmare än vad det ser ut på tubkartan, iaf om du är i de mest centrala delarna som piccadilly och westminster. Vädret är förhållandevis vackert för tillfället, relativt varmt och skönt. Köp en karta. Hotell bor jag aldrig på men kommer du undan med något under £50 per person någorlunda centralt så kan du vara nöjd. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Medlem
|
Senast jag åkte Stansted Express (ett par år sedan) låg det på en knapp timme. 45 minuter skulle kunna stämma, kanske. Men å andra sidan är mitt minne som det är... :P
Rekommenderar för övrigt också LondonTown-sajten. Sist jag var i London bokade jag och min sambo en studio för mindre än 500 kr/natten, hur bra som helst. Med tanke på att det är dyrare med hotell i London än i Sverige (i alla fall om man vill ha någorlunda standard...) så var det ett riktigt kap. Tyvärr kommer jag inte ihåg vad stället hette... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|