FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag håller helt med "patrikweb" som han skriver att det känns fel att säga att man driver ett hotell när man hyr all utrusting för en "billig" peng.
Jag är enligt mig själv en seriös person och vill därför inte driva något halvdant eller bluff. Säger man en sak så ska man oxå hålla det. Support vill jag gärna hålla 24/7, men det är omöjligt om man är själv, så det beror helt på om jag hittar någon att starta med eller inte. Eftersom internet finns tillgängligt 24/7 så ska även support för kunder vara det ![]() Jag funderar nog ändå på att ha ett eget serverrum, då jag tror att det känns mycket mer seriöst. Själva servern bygger jag ev. själv då jag är kunnig inom hård som mjukvara. Hur är det med att få in nätet i lokalen. Kan ni säga några bra leverantörer på nät? Kollade runt lite igår, men det verkar vara svårt att få in i Norrköping. (där tanken är att kontoret skall vara). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Att bygga eget för endast driva Webbhotell blir en stor kostnad, bara ett rack går på en del tusen.
Norrköping finns nästan alla leverantörer, fiber får du hyra av EON / Skanova. Kostnaden för dra in fiber om det inte finns lär kosta minst 20.000. Räkna upp till 500-800 per meter om man ska gräva fiber. Vet att du kan ta in alla stora leverantörer som B2/Telenor/Song/Telia/Colt/Ip-only etc. Ska du bygga det riktigt med datorgolv etc blir kostnaden en del direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag råkar snarare tycka att det är oseriöst med en egen hall för ett mindre webbhotell. Jag har sett många skräckexempel på "hallar". Det finns bara fördelar med att hyra in sig i en riktig hall.
Däremot bör man ha möjlighet att ta sig in i hallen dygnet runt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Tanken är att när det växer sedan kommer jag att hyra servrar i sverige med. Det är en stor skillnad på priset i USA mot priset i Sverige. Jag föreslår att du gör likadant när du skall komma igång. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag hyr via Wopsa och betalar ca 1300 kr / mån, då sköter Wopsa dessutom allt kontakt med USA och jag har support hos Wopsa.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skulle absolut föredra att i så fall köpa (alt. leasa) en server eller två och sätta dem i någon av de större hallarna i Sverige (finns många som har skåp i fina hallar, som man kan hyra in sig hos till överkomliga priser, exempelvis jx, aleborg och admax). Köper man dessutom till något styrkort, typ IPMI, till sin server så klarar man sig oftast med ganska låg servicenivå också (då kan du boota om servern själv om den skulle hänga sig, rekommenderas extra mycket om du tänkt köra windows)
Behöver nog inte bli så mycket dyrare än att hyra in sig hos någon i USA, men med fördelarna att du själv äger din hårdvara, och att du har maskinerna hyfsat nära om det skulle vara något. Dessutom - om dina blivande kunder finns i sverige så är det bättre att ha maskinerna här (dumt att gå över ån efter vatten...) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Här händer det mycket när man är offline några timmar
![]() Ni tycker alltså att det är bättre att hyra in sig hos någon stor leverantör istället för att själv ha en hall. Det låter ju helt klart billigare än att ha en själv. Vet dock inte om någon som ligger relativt nära mig (Norrköping). Till er som hyr: Hur ofta åker ni och kollar till det i hallen? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
|
Citat:
Skämt åsido, andra som sköter den biten, men annars är det sällan man behöver skicka dit någon alls, hårdvarufel är relativt sällsynta, övrig hanteirng kan man sköta m.h.a. tekniska lösningar, t.ex. rebooter och sådant. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|