FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag fick ett script gjort för mig för ett par veckor sedan. Det bestod av en sorts frågesport kan man säga.
När jag testkörde scriptet gick allt bra men nu märker jag att han som skapade det tydligen ville att jag skulle skapa databasen själv. Han lämnade mig denna instruktion: Ang databasen: Det ska finnas 4 kolumner. id valdstad antalratt antalpers id ska vara int(9), primärnyckel och vara auto_increment. valdstad ska vara varchar(45). antalratt ska vara varchar(45). antalpers ska vara int(11). Jag lyckas skapa kolumnerna. Men hur vet jag vad tabellen skall heta, spelar det någon roll? Kolumnen "valdstad" skall nog inehålla ett antal variabler?! hur lägger jag (troligtvis) in dessa i tabellen? Använder phpMyadmin. Skulle vara jättetacksam ifall någon orkade hjälpa mig!! :unsure: |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
#----------------------------
# Table structure for fragesport #---------------------------- CREATE TABLE `fragesport` ( `id` int(9) NOT NULL auto_increment, `valdstad` varchar(45) default NULL, `antalratt` varchar(45) default NULL, `antalpers` int(11) default NULL, PRIMARY KEY (`id`) ) TYPE=MyISAM; #---------------------------- # Records for table fragesport #---------------------------- insert into fragesport values (1, 'Stockholm', '3', 4); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Den första kodsnutten funkar fint! Tack!!
Men när jag skall skapa variablerna så blir det bara såhär: #1136 - Column count doesn't match value count at row 1 Jag matar in detta: insert into fragesport values ('Blekinge', 'Bohuslän', 'Dalarna', 'Gotland', 'Gästrikland', 'Halland', 'Hälsingland', 'Härjedalen', 'Jämtland', 'Lappland', 'Medelpad', 'Norrbotten', 'Närke', 'Skåne', 'Småland', 'Södermanland', 'Uppland', 'Värmland', 'Västerbotten', 'Västergötaland', 'Västmanland', 'ångermanland', 'öland', 'östergötland'); |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag skall lägga in län i tabellen. Inga städer. Är det åäö som gör att det inte fungerar eller funkar koden ovan bara med siffror?
Jag är helt borta på MySql... :P |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Ditt problem är att du försöker stoppa in alla städer i en kolumn. Du måste göra en insert för varje stad, samt skicka med övrig data (enligt din specifikation). Se mitt exempel ovan. Med tanke på att du faktiskt verkar vara "helt borta" kan det även vara bra att ta en titt på specifikationen som Westman tipsade om..
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Du kan sätta in dina län enligt:
INSERT INTO fragesport SET valdstad='Blekinge'; INSERT INTO fragesport SET valdstad='Bohuslän'; INSERT INTO fragesport SET valdstad= 'Dalarna'; osv... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
INSERT INTO fragesport SET valdstad='Bohuslän'; |
|||