FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Verkar ju annars konstigt med tanke på att dom säger sig ha liknande sammarbeten med matbutik/mack som Posten, han sa 1400 utlämningsställen i hela Sverige, tycker jag förvisso låter väldigt lågt. Posten borde väl ligga på betydligt fler än så, han sa 1800 eller om det var 1600 utlämningsställen som posten har, det låter som en siffra som borde vara det tiodubbla om jag skulle gissat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
En rolig grej med Schenker är att deras underleverantörer nästan bara är privata åkerier med stora lastbilar. Det har hänt flera gånger att det kommer en 12-meters koloss och backar in på grannens gård för att lämna över ett a4 kuvert ![]() Livet på landet yo. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Rätt mycket prylar som jag beställt från utlandet har slutlevererats i sverige via Schenker och det har undantagslöst fungerat väldigt dåligt. Framför allt aviseras paketen inte utan man får själv söka upp dem. Det kanske är jag som haft en väldig otur men det är verkligen undantagslöst. Kanske är det något speciellt med paket som kommer till dem via Parcelforce i England? Det rör sig om 10+ försändelser.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
![]() Levereras paketen närmre om du kör med Posten? Fasiken alltså även om vi skulle få några procent billigare så vill man inte att en kund ska behöva ta bilen för att hämta något när han kanske har några hundra meter promenadväg om man bor hyffsat centralt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Nykomling
|
Någon som vet om det finns en lista med alla utlämningsställen någonstanns? Borde ju finnas någon sökning eller liknande "hitta närmsta utlämningsställe" och man fyller bara i postnr.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||||
|
|||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Medlem
|
Det är bara att hoppas på att posten får några "riktiga" konkurrenter så att deras ockerpriser försvinner. Skickade ett paket häromdan som vägde 12,2KG. Då paketet ansågs "skrymmande" dvs längre än 1,5m i något led (paketet var 1,6m långt 0,4m brett och 0,2m tjockt) blev det "klassat" som ett 72KILOS !!!??? paket. Kostnad: 405 riksdaler. Posten måste tjäna pengar som gräs. Från USA (Florida) kostade samma paket ca: 500 riksdaler att skicka till Sverige. Det är ju helt klart att något är jäkligt fel med den svenska posten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Som jag ser det så är det på brevsidan som Posten behöver konkurrenter. I dagsläget kan du inte få rabatt på att skicka ett brev oavsätt hur mycket du skickar och det beror på att Posten inte få ge rabatter eftersom de har i de närmaste monopol. Du kan ioförsig skicka massändningar men då gäller det att alla försändelser är samma storlek och vikt. På paketsidan däremot kan man förhandla till sig väldigt bra rabatter om man kommer upp i lite volymer. Jag har varit med om fall där det lönat sig att skicka sakerna som paket istället för brev eftersom man haft rabatt på paketen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Supermoderator
|
I USA subventioneras posten av staten. I Sverige hanteras posten av ett helstatligt bolag med vinstkrav - Posten. Posten skall alltså ge vinst. Hur billigt skulle du kunnat transporterat ditt 12-kilospaket hos någon annan?
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |