Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Webmaster Network

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-06-14, 14:16 #21
Thomass avatar
Thomas Thomas är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: May 2003
Administratör
Thomass avatar

Citat:
Jag har idag inte särskilt mycket tid till att skriva på WN och försöker hinna med att skriva på mitt eget forum.
Så då var det sagt.

Citat:
Jag kommer ihåg för kanske 6-8 månader sedan när jag ville skriva en del artiklar på WN och delge mig information/observationer som jag lärde mig inom SEO. Jag undrade om detta skulle klassas om egenreklam och skickade PM till moderatorerna för att fråga. Jag fick aldrig något svar och antog då att det skulle klassas som egenreklam och avtog från att göra nya trådar med information och istället svara på trådar.
Vi har pratat om detta tidigare i trådar och då har man kommit fram till följande. En artikel är intresssant om det är en kund som skriver artikeln. Om företagare får skriva artiklar om verksamheten denne bediver blir den då mer passande i sälj-artiklar passande IDG och liknande. Det var vad disskutionen ebbade ut i då. Vi kanske har en ny syn på det nu det låter jag vara osagt.

Citat:
Det kanske skulle vara bra att få klarhet i detta? Om ett hostingföretag gör en tråd med till exempel "10 bra tips", om detta är ok och uppmanas så tror jag att kvaliten på WN ökar drastiskt. På DP (Digitalpoint) till exempel så är det ganska ofta som folk skriver artiklar, guider och till och med FAQs till forumet.
Lite likt ovanstående, om skribenten är i en bransch långt från vad artikeln handlar om alternativ att skribenten köpt tjänsten och vill dela med sig av erfarenheter. Då blir det bra kom vi fram till.

Läser man första raden i ditt inlägg kan man se en tendens. Eller?
Thomas är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 14:30 #22
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
Tomas B Tomas B är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2005
Thomas, jag tror man/du måste skilja på om det är ett företag som skriver artiklar om sin verksamhet (vilket kan leda till viss egenreklam) eller om de skriver om branschen i stort o delger lite tips, ideer samt svar på frågor.. Det här ställer givetvis lite krav på alla inblandade..

Varför kan inte ni som står bakom WN eller de som ni har nära relation med och som sitter inne med kunskap och erfarenhet inom olika områden skriva lite artiklar inom era branscher i forumet eller som svar på olika frågor?

Vill bara klargöra att jag inte är ute efter företagsannonser... Jag kan med egen erfarenhet säga att precis som Jim ovan säger så uppskattar ofta members tips, ideer o lite längre framställan på frågor i forumet och det behöver inte vara direkt i forumet utan genom tex ett nyhetsbrev med artiklar o tips på vad som är på G inom branschen. Sen kan man ta diskussionen till forumet.. Jag tror att med relativt lite engagemang man skulle kunna ådstakomma något liknande på WN..

Ni har ett mkt bra forum med kompetent folk både bakom WN och som besökare men tycks ha kört fast lite i er egen utveckling av forumet och medans WN står o stampar lite så försvinner det naturligtvis mkt kunskap till andra forum o liknande.. Hoppas du förstår vad jag menar, är inte ute efter att tillrättavisa hur ni sköter forumet eller ska sköta forumet i framtiden utan mer ge lite ideer..

Best,
Tomas B är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 14:33 #23
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Citat:
Originally posted by Thomas@Jun 14 2006, 14:16
Lite likt ovanstående, om skribenten är i en bransch långt från vad artikeln handlar om alternativ att skribenten köpt tjänsten och vill dela med sig av erfarenheter. Då blir det bra kom vi fram till.
Jag tror inte Jim syftar på att skriva artiklar om hur hans företag eller tjänster som han utvecklat fungerar och vad han tycker om dem. Dessa artiklar ska givetvis vara helt opartiska och aldrig skrivas om något man själv utvecklat utan snarare om kunskaper och lärdomar som denna person har. Givetvis kan även detta ses som reklam då någon kunnig skriver bra artiklar så ökar givetvis trovärdigheten för evetuella tjänster som denna personen driver. Men det är litet pris att betala för att göra WN bättre?
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 14:59 #24
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Citat:
Thomas, jag tror man/du måste skilja på om det är ett företag som skriver artiklar om sin verksamhet (vilket kan leda till viss egenreklam) eller om de skriver om branschen i stort o delger lite tips, ideer samt svar på frågor.. Det här ställer givetvis lite krav på alla inblandade..
Jag förstår precis hur du menar och håller med dig till 100%. Vi har provat detta för några år sedan och kontentan blev att intresset att skriva svalnade när egenreklam inte fick förekomma.

Citat:
Varför kan inte ni som står bakom WN eller de som ni har nära relation med och som sitter inne med kunskap och erfarenhet inom olika områden skriva lite artiklar inom era branscher i forumet eller som svar på olika frågor?
Jag är osäker på varför detta inte är intressant för de som sitter inne med kunskapen. Jag tror att det är pga framgång innebär många hundra timmars analys. Och när man analyserat många hundra timmar vill man inte ha copycats. 2002 lärde man ut ett knep till sina vänner som applicerade kunskapen i liten skala på sin befintliga verksamhet som gick aningen bättre. Då fick man ett tack! Idag får man en 100%ig kopia eller blir rent av omsprungen av en konkurent som tar men inte ger av sin kunskap.

Citat:
Vill bara klargöra att jag inte är ute efter företagsannonser... Jag kan med egen erfarenhet säga att precis som Jim ovan säger så uppskattar ofta members tips, ideer o lite längre framställan på frågor i forumet och det behöver inte vara direkt i forumet utan genom tex ett nyhetsbrev med artiklar o tips på vad som är på G inom branschen. Sen kan man ta diskussionen till forumet.. Jag tror att med relativt lite engagemang man skulle kunna ådstakomma något liknande på WN..
Nyhetsbrev är en bra ide, har tidigare funderat på ett automagiskt brev som innehåller de hetaste trådarna. Ang arktiklar så tror jag (i min enfald kanske?) att man måste köpa dessa om de skall vara oberoende.

Citat:
Ni har ett mkt bra forum med kompetent folk både bakom WN och som besökare men tycks ha kört fast lite i er egen utveckling av forumet och medans WN står o stampar lite så försvinner det naturligtvis mkt kunskap till andra forum o liknande.. Hoppas du förstår vad jag menar, är inte ute efter att tillrättavisa hur ni sköter forumet eller ska sköta forumet i framtiden utan mer ge lite ideer..
Forumet har helt klart inte utvecklats utan ser ut som det gjorde 2004, jag tycker dock inte det enbart står o stampar. När det inte händer nåt på internet stampar det lite, så är det lite anser jag. Det händer inget här och inte nån annanstans heller. När det händer grejer som exempelvis i början på månaden har vi första parkett med alla inblandade parter i forumet oftast. Att kompetens försvunnit till andra forum har jag missat.

Sedan är det det här med SEO som nämns ofta, jag skulle kunna skriva lite om SEO då jag är förhållandevis påläst på ämnet. Men en SEO-guide idag när man endast skall utgår från sökmotorernas guidelines skulle ju mer eller mindre halvera orderingången hos dom som lever på det. Nåt i stil med "Så bra du kan hamna i google på MAX 30 minuters jobb" Vet inte om det skulle kännas moraliskt riktigt mot mina vänner. SEO är idag inte var det var i mina ögon, heller är det inte lika intressant inom guidelines'en.

Jag är lite kluven minst sagt.
Oläst 2006-06-14, 15:01 #25
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad
Anders Larssons avatar

Reg.datum: Jan 2004
Kunde det inte vara bra att lägga till några funktioner?

* Möjlighet att markera ett svar som "godtaget" och samtidigt ge cred till den/de som svarat?
* Istället för att ha en TD-tråd som blev oöversiktlig och svårläst, lägga upp en egen kategori för TD, Double osv, i utbyte mot att de ställer upp och svarar i denna avdelning.
* Moderering av användare, det verkar inte användas längre
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 15:01 #26
Jim_Westergrens avatar
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2005
Jim_Westergren Jim_Westergren är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
Jim_Westergrens avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Så då var det sagt.
Japp.

Ni får givetsvis ha vilka regler ni vill men jag gav mina tankar på förbättring. Jag förstår även problemet.

Citat:
Jag tror inte Jim syftar på att skriva artiklar om hur hans företag eller tjänster som han utvecklat fungerar och vad han tycker om dem. Dessa artiklar ska givetvis vara helt opartiska och aldrig skrivas om något man själv utvecklat utan snarare om kunskaper och lärdomar som denna person har.
Ja precis, speciellt att växla ideer med andra. Detta handlade dock om 6-8 månader sedan, kan inte idag lägga så mycket tid till WN - tyvärr.

Citat:
Givetvis kan även detta ses som reklam då någon kunnig skriver bra artiklar så ökar givetvis trovärdigheten för evetuella tjänster som denna personen driver.
Precis, det är nog detta som är det huvudsakliga problemet.

Men WN är bra och lycka till!
Jim_Westergren är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 15:06 #27
Westmans avatar
Westman Westman är inte uppkopplad

Reg.datum: Jun 2004
Westman Westman är inte uppkopplad
Westmans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Jag håller med i resonemangen från FredrikMH, Tomas B och Thomas m.fl. Skulle man inte kunna komplettera WN med en sajt där det publiceras artiklar etc. och att man sen kan koppla resp. artikel till en egen tråd på WN?

Själv är jag ingen grafiker men jag tror att det skulle kunna fungera med hjälp av de som finns på WN så att man på så sätt kanske också sprider ut belastningen på andra än de aktiva moderatorerna.

Jag har inget emot att stå för en registrering hos RTVV men det vore ju trevligt om fler var intresserade. Jag skriver artiklar till andra sidor och tidskrifter men sällan om "webbteknik" och inte på den nivå som jag själv skulle vilja läsa.
Westman är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 15:28 #28
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Usch, jag låter som värsta bakåtsträvaren i denna tråden.

Jag vill att WN skall bibehålla/återskapa den oberoende ställning som iaf jag anser att den har. Dvs att alla bidrar med info får ta igen motsvarande.

Om vissa företag/personer's produkter exponeras extra kan motivationen för andra falla. Idag finns ledande aktörer inom vissa branscher här och snackar med aktörer från nystartade verksamheter. Det är det jag vill bibehålla.

Jag har funderat lite på nåt i stil med ett "WN-light-forum" dit vi kan flytta trådar som kanske inte riktigt håller måttet.

Sedan vill jag även poängtera att jag verkligen uppskattar dessa kommentarer och feedback! Tack!
Oläst 2006-06-14, 15:29 #29
silfverstierna silfverstierna är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
silfverstierna silfverstierna är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
Citat:
Originally posted by Westman@Jun 14 2006, 15:06
Jag håller med i resonemangen från FredrikMH, Tomas B och Thomas m.fl. Skulle man inte kunna komplettera WN med en sajt där det publiceras artiklar etc. och att man sen kan koppla resp. artikel till en egen tråd på WN?

Själv är jag ingen grafiker men jag tror att det skulle kunna fungera med hjälp av de som finns på WN så att man på så sätt kanske också sprider ut belastningen på andra än de aktiva moderatorerna.

Jag har inget emot att stå för en registrering hos RTVV men det vore ju trevligt om fler var intresserade. Jag skriver artiklar till andra sidor och tidskrifter men sällan om "webbteknik" och inte på den nivå som jag själv skulle vilja läsa.
Detta går att lösa genom att installera portallösningen som medföljer vid köp av IPB, samt EasyIPB's artikelsystem.
silfverstierna är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-14, 15:41 #30
Thomass avatar
Administratör

Administratör
Thomass avatar

Just det, vi har även i början på veckan stärkt upp moderatorgruppen.

Jonny från sajthotellet.com kommer hjälpa till framöver. Jonny har tidigare redan hjälpt oss mycket genom att rapportera inlägg, med tydlig motivering.

Planen är att skicka ut förfrågning till ytterliggare 2 medlemmar under veckan. Kriterierna vara likt ovan. 2 personer som redan hjälpt oss mycket. Vi får hoppas dessa tackar ja.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:54.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017