FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror det är kärnan till problemet. Nya medlemmar gör fel och stöts bort innan de fått en chans samtidigt som det finns en del "äldre" medelemmar som inte vill nedlåta sig till att svara på nykomlingarnas frågor.
Det sägs ju att det inte finns några dumma frågor...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag upplever att det finns en hel del medlemmar som ofta läser forumet, men nästan aldrig svarar på frågor eller hjälper andra
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Supermoderator
|
grazzy: Jag ska svara senare idag på tråden där du inte fått något svar på. Har inte sett tråden men det beror väl också på det som du nämner i tråden. Det beror också på att mycket av medlemmarna som en gång gjorde WN så speciellt har försvunnit (skriver lite och dyker in på sidan mer sällan).
Men jag står fast för det jag sagt tidigare. Om ett forum ska lära allt från grunderna i varje avdelning på grund utav att massor av medlemmar har bristande kompetens inom området så kommer det heller inte diskuteras mycket av det som intresserar de som är duktiga. Problemet är att WN en gång i princip endast innehåll personer med bra hög kunskap. När det senare fylls på med mer och mer medlemmar som ställer frågor som rör enkla lösningar och frågor som redan besvarats 78 gånger i tidigare trådar, så slutar de "duktiga" att posta och kvaliteten på inläggen sjunker. Dessa peronser tröttar på att befinna sig i forumet då det lär sig något nytt först efter de har läst 50 trådar. Frågar de något så förvinner deras tråd i "mängden" och risken är stor att någon som skulle kunna svara på den missar tråden. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det som jag personligen skulle vilja ha mer av är följande.. Det finns många många mkt kompetenta personer som idag driver/äger SEO företag, hosting företag oliknande med stor framgång och som har järnkoll på marknaden och det är dem jag skulle vilja se lite mer av.
Varför inte skriva lite kortare artiklar om de senaste trenderna inom de olika marknaderna samt vad de ser i framtiden inom sina respektive branscher. Kanske WN skulle sätta upp ett forum där man kan lägga upp tex artiklar eller skicka ut dem till sina members o sätta upp ett forum för diskussion angånde dessa artiklar. Annat som iallafall jag saknar med ett bra forum är WN's kontakt med sina besökare och det är ngt som jag tror WN skulle ha stor nytta av.. Tex så kan man skicka ut ett kort PM till sina medlemmar om intressanta saker som har diskuterats på forumet under veckan/månaden tillsammans med "advice" artiklar från marknadsfolk som berör dessa frågor. Det här skulle ge bra publicitet för WN, ge företag en möjlighet att komma närmare alla och inte minst ge bredare kunskaper och knyta samman alla forum medlemmar. Det här är ngt som är mkt vanligt på utländska större forum och har varit en längre tid och jag kan inte fatta varför inte svenska forum hakar på det här. Gör man det på rätt sätt så kommer vinsten både i kronor, bättre/intressantare inlägg, mer involverande medlemmar att gå genom taket.. Varför? Driver själv ngra forum som generera rejält med pengar för alla inblandade just efter att det ovanstående fungerar så bra.. ![]() Villa bara dela med mig av mina tankar.. Best, |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Medlem
|
Man kanske skulle starta en ny tråd på WN´s första sida för dom som inte har så avancerade frågor på sina lösningar, så kan ju ni proffs välja om ni ska gå in i den tråden och hjälpa dom mindre vetande eller inte.
Helt klart är tanken bakom WN att ni proffs ska ha ett bra ställe att diskutera på. Men att inte ge dom lite mindre erfarna en chans, det tycker jag är fel... Eller har jag fel???? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag gillar också WN, men håller med många om att kvaliteten på inläggen generellt är lägre än tidigare. Det som är intressant försvinner lätt i "bruset" av frågor som ständigt upprepas. Kanske vissa trådar med ämnen som ofta dyker upp skulle klistras?
Sen tycker jag egentligen att många av frågorna om PHP, ASP, CSS, med mer mera kan ställas i andra forum. Finns många forum att välja på om man har sådana problem, däremot finns det inga där man kan diskutera marknadsföring och business med professionella svenska webmasters.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Administratör
|
Trådar likt denna brukar dyka upp på försommaren eller när det händer nåt stor på nätet. Nu är det både försommar och nåt stort har hänt nyligen. Det senare har skapat en anstormningen av nya medlemmar vilket medför konsekvenser.
WN startades årskiftet 2002/2003 när klimtatet i branschen var mer eller mindre i botten. De få som då hängde på WN var de som idogt hängde kvar/kämpade trots att alla firmor runt dem kursade eller lades ner pga bri$tande intre$$e. Det fanns inga lycksökare kvar och få personer hade internetsidor som hobby. Ovanstående gav en atmosfär som var väldigt unik. Personligen tror jag inte vi får uppleva den på WN eller någon annanstans förän konjunkturen sviktar igen. Det tror jag den kommer göra inom kort men det är iosf en helt annan sak Här finns en tråd från tidigare i år som är relaterad till detta ämne. Under finner man min kommentar jag gjorde i den tråden. Mycket intressant läsning! Jag håller med i princip alla Min syn på det hela är att WN 2003 var ett forum som fyllde en stort tomrum för många som kämpade med sin verksamhet under tunga förhållande. WN var ett ställe där man kunde motivera sig att jobba vidare i väntan på att konjunkturen skulle bli mer till vår fördel. Som jag känner det var vi en liten grupp "kämpar" som hängde här och snackade. Till skillnad från nu var internet inget man gav sig in på om man inte redan var aktiv, därav kom det få nybörjare. Jag har full respekt för att vissa av dessa oldtimers tycker WN har förändrats negativt men samtidigt vet jag att kommunikationen mellan dessa fortlöper via IM, email och telefon. Då var vi några hundra, nu är vi flera tusen. De som redan hade verksamhet jobbar förmodligen 110% för att hinna med nu för tiden. 2005 tog vi ett beslut att vi skulle moderera varje enskild medlemsansökan för att minska bullshit frågor. Samtidigt sa vi då att en ansökan med en motivering och koppling till verksamhet på internet skulle godkännas. Förutsättningarna har förändrats radikalt men WN ser ut som för 3 år sedan. Där kan vi har det stora problemet. Jag har flera ggr funderat på att kommersialisera WN betydligare och därmed möjligen motivera oss att utveckla WN till nåt mer. Men jag har hela tiden kommit fram till att det skulle förstöra. Om det är rätt eller fel vet jag inte men läser man medlemslistan så finns det en hel del tunga namn här på WN, så att WN skulle vara som vilket forum som helst köper jag inte. Inte än iaf. Sedan har vi haft riktigt tunga namn som kommit hit bettet sig som barnsliga nybörjare, och hur skall man se sånt när man modererar en medlemsansökan. Iom att denna tråd finns så finns det problem och strategiska beslut som behöver tas. Det är nya förutsättningar i en annan tid och skall sanningen fram så saknar jag när det var svårare! Det största som händer nu för tiden är ju typ att nått SEO-företag får en kund bannad från google. Vi får bita ihop till nästa lågkonjunktur! Vi skall kolla över detta, tack till alla som skrivit så många bra inlägg i denna tråd!
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har idag inte särskilt mycket tid till att skriva på WN och försöker hinna med att skriva på mitt eget forum.
Jag kommer ihåg för kanske 6-8 månader sedan när jag ville skriva en del artiklar på WN och delge mig information/observationer som jag lärde mig inom SEO. Jag undrade om detta skulle klassas om egenreklam och skickade PM till moderatorerna för att fråga. Jag fick aldrig något svar och antog då att det skulle klassas som egenreklam och avtog från att göra nya trådar med information och istället svara på trådar. Det kanske skulle vara bra att få klarhet i detta? Om ett hostingföretag gör en tråd med till exempel "10 bra tips", om detta är ok och uppmanas så tror jag att kvaliten på WN ökar drastiskt. På DP (Digitalpoint) till exempel så är det ganska ofta som folk skriver artiklar, guider och till och med FAQs till forumet. Till exempel så är kanske 90% av alla trådar på WNs Sökmotorpositionering frågor - inte info, guider och artiklar. Och när trådarna bara är frågor så tröttnar man att skriva på forumet - man är gärna ute efter diskussioner, teorier och observationer med substans. Bara mina tankar kring det hela ... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
/ Tomas |
||