FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Hej!
Min erfarenhet är att mellan 99,8% till 99,9% av våra brevförsändelser kommer fram som de ska. På varje 5000 försändelser är et ca 5 kunder som hört utav sig att de inte fått någon leverans. (vikt mellan 40 till 80 gram) (ca 50% faktura 50% förskott) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Av alla paket, brev etc som vi har skickat med posten så har alla kommit fram. Där emot så blev vi av med ett paket som skulle till oss men det var inte genom posten utan genom ett större fraktbolag.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Men att grejer kommer bort är smällar man få ta. Jag är väldigt noga med sätta på lappar på mina paketet och tala vem som är avsändare. Jag använder bara paketet tjänster på lite dyrare grejer, annars försöker jag använda brev. Vid något tillfälle har jag använt rekomederatbrev. Vi har helt slut med postförskott, denna form av betalning suger. Den kostar 50:- , sedan skall man lägga på frakten på kanske 50:-. Skall någon då betala 100:- för en grej som kostar 300:- att köpa? Inte undra på att många skiter i att lösa utpakten, utan vi försöker istället hitta andra vägar att ta betalt, dels via faktura, dels via kreditkort och kommer snart även pröva andra betalningssätt. Vi erbjude givetvis för förskott, man sätter in pengar på vårt konto. På sätt kan även dem som inte har kreditkort och dem som har inte kan få faktura, även köpa varor. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
När skrymmande brev inte kommer fram som de ska så beror det nästan alltid på att avi´n kommit bort. Av ca 500 försändelser brukar det bara vara en enda som verkligen försvinner spårlöst (i alla fall när jag skickar med kolli-id). Men det händer alltså betydligt oftare att kunden inte får någon avi. Inte så konstigt, eftersom Posten använder små papperslappar som lätt försvinner i brevbärarens korg eller åker i soporna tillsammans med reklamen. Jag tror Posten skulle spara både tid och pengar om de använde a4-ark som aviér istället.
När ett paket/brev försvinner måste man självfallet utgå ifrån att kunden talar sanning. Men det är lite av irritationsmomentet enligt mig. Jag måste lägga ner tid på att spåra paketet och sedan be om ursäkt för försenad leverans. Då blir man naturligtvis extra irriterad om det sen visar sig att kunden bluffar. Angående rabatter som ni tog upp i den här tråden så är min erfarenhet att Posten är otroligt restriktiva på det området. De har i stort sett monopol, så det finns ingen anledning för dem att förhandla om priser. Om någon här ens har lyckats få 1kr i rabatt av Posten så får ni gärna hojta till! Jag vet inte riktigt vad jag ska säga för att de ska ge med sig. Inga argument fungerar när man inte kan ”hota” med att byta till någon konkurrent. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Säljer man produkter med låg marginal och fortsätter att ta betalt gentemot kund enligt postens prislista så är det ju en skaplig marginalförstärkare. //Björn |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Är det paket till privatkund och inte företagskund ni menar? Tyckte att det gick lite väl lätt att få rabatt, har inte direkt ansträngt oss utan dom gav oss nästan rabatten utan diskussion ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har pratat med Posten angående rabatter nu igen. När det kommer till postpaket så går det relativt lätt att förhandla till sig rabatter. Vad gäller brev med tillägg så blir det däremot tvärstopp. Kan bero på att de är utsatt för konkurrens när det kommer till postpaket, samt att de har betydligt bättre marginaler där.
Inkluderar era rabatter på postpaket även avgiften för eventuellt postförskott? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|