FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Skulle behöva hjälp med en detalj! Förutsättningar för hemsidan Personalen på skolans hemsida (ja, det handlar om en hemsida för skolan) har möjlighet att själva publicera information på hemsidan utan att det ska kontaktas en webmaster eller använda FTP! Knappast banbrytande men iallafall.... Personalen på skolan skriver rakt in i en htm-fil (direkt på webservern). Man öppnar filen som man vill redigera och använder Word som redigeringsprogram. När redigeringen är slutförd så klickar man på spara och hemsidan är uppdaterad! Enkelt va? Ingen FTP eller annat! Detta system fungerar bra men jag skulle vilja att alla uppdaterade sidor automatiskt skickar ett meddelande till en annan fil som syns på skolans första sida. Typ "Anna har uppdaterat läxorna" eller "Nytt meddelande från Anna"... Ni hajar... Idag måste "man" skriva in manuellt att man uppdaterat sin klass och det känns inget smidigt alls! Jag antar att man kan göra någon variant med databas och datum... Men hur? Betrakta mig som en nybörjare när det gäller databaser! Tips och glada tillrop (och lite kod) vore toppen! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Gå över från statiskt till dynamiskt (t.ex. php) rekommenderar jag. Är det bara enkla ändringar så behöver du bara lära dig ytterst lite om språket och databasen ifråga.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag vet inte om det här är något för dig, men en modifierad version kanske passar herrn som en handske.
http://sourceforge.net/projects/sphpblog/ Annars finns massa tunga cms system, men det kanske är lite för mycket att kasta sig in i.. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Administratör
|
Om man vill göra det enkelt för sig.
För varje uppdatering öppnas en fil där scriptet skriver in "Anna har uppdaterat läxorna", denna fil inkluderas senare i en iframe(eller att scriptet gör det) på förstasidan.
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för tips! Jag ska kolla upp PHP! Verkade lite småstruligt att få till IIS-prylen i datorn!
Många tack! |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|