Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Windows, Linux eller Mac?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-27, 08:43 #21
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by Emil@May 25 2006, 23:49
Dist: Gentoo
Program: Vim
Varför: Simplaste,snabbast, skönast.

punkt slut
Att VIM skulle vara snabbast tvivlar jag starkt på. Inget ont om VIM. Gudarna ska veta att jag, som är ju unix-nörd skulle knappt överleva utan, men för utveckling av programvara finns det bättre verktyg.

Jag menar om man har 20 rader javakod som har 3-4 "unhandled exceptions", man markerar den, trycker Ctrl-Alt-T i IntelliJ, trycker 6 och IntelliJ genererar try-catch satser ifrån din template är det effektiv och snabb programutveckling.

Likaså codecompletion. Med VIM måste du skriva varenda bokstav själv. Det må vara stabilt, editorn må vara "lightweight" (tar inte mycket datorkräm), men att det skulle gå "snabbt" att skriva kod i den, är tyvärr inte sant.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-27, 17:37 #22
Emils avatar
Emil Emil är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Mar 2004
Nykomling
Emils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Ursprungligen postat av Emil
Dist: Gentoo
Program: Vim
Varför: Simplaste,snabbast, skönast.

punkt slut
Att VIM skulle vara snabbast tvivlar jag starkt på. Inget ont om VIM. Gudarna ska veta att jag, som är ju unix-nörd skulle knappt överleva utan, men för utveckling av programvara finns det bättre verktyg.

Jag menar om man har 20 rader javakod som har 3-4 "unhandled exceptions", man markerar den, trycker Ctrl-Alt-T i IntelliJ, trycker 6 och IntelliJ genererar try-catch satser ifrån din template är det effektiv och snabb programutveckling.

Likaså codecompletion. Med VIM måste du skriva varenda bokstav själv. Det må vara stabilt, editorn må vara "lightweight" (tar inte mycket datorkräm), men att det skulle gå "snabbt" att skriva kod i den, är tyvärr inte sant.
Alltså fine, smaken är som baken om du vill sitta och se din kod bli skriven av datorn så fine kör ditt system.
Jag ser däremot VIM som det ultimata för mig då jag utvecklar C,C++,PHP,PERL,Bash och den har highlightning för alla språk den är exakt likadan för vilket språk jag än väljer för ett projekt.

Så för mig så är vim snabbast, kan man det och gillar konceptet så ökar man snabbheten väldigt snabbt.

Men som sagt; Smaken är som baken vissa hatar Vim och vissa som mig verkligen älskar det.

Puss och kram over and out och allt.
Emil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 15:17 #23
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Min personliga dator har krachat så nu kör jag på kontorsdatorn.
Eftersom den fungerar som testserver också så rullar den Windows 2003 Small Business, kodar i Notepad och Visual Web Developer 2005 Express Edition.
Grafik i Adobe PhotoShop CS2.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 15:53 #24
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Dist: XP Pro
Program: Dreamweaver
Kommentar: Använder den för att den har bra färgmarkering och FTP inbyggt, hanterar stort antal sidor. Använder ej WSIWYG i dreamweaver....

Hade heslt kört Visual InterDev men nuvarande firma har ej licens för det!
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 17:06 #25
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Apr 2004
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator
FredrikMHs avatar

Reg.datum: Apr 2004
Dist: XP Pro
Program: Eclipse (plugins: phpeclipse, csseditor, jseditor), FlashFXP, Photoshop, FrontPage(orkar aldrig skriva tables för hand )

Jag är förvånad att så få använder Eclipse. Varje gång dokumentet sparas så går den igenom syntaxen och kollar efter fel. Jag lyckas aldrig skriva längre php-script utan att glömma att avsluta rader eller satser men i och med Eclipse så är dessa besvär borta. Jag använde också VIM innan men blev frälst vid Eclipse när jag körde det första gången.

Som en bonus kan man kontrollera Apache, mysql via Elclipse också. Man kan dessutom anvädna deras inbyggda PHP Browser (som jag tror använder sig av IE-controller) och dra ut den på sin sekundära skärm. Varje gång dokumentet sparas så refreshas sidan man är på vilket leder till snabb felhantering om man kör apache lokalt.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 17:13 #26
zorans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by Emil@May 27 2006, 17:37
Alltså fine, smaken är som baken om du vill sitta och se din kod bli skriven av datorn så fine kör ditt system.
Jag ser däremot VIM som det ultimata för mig då jag utvecklar C,C++,PHP,PERL,Bash och den har highlightning för alla språk den är exakt likadan för vilket språk jag än väljer för ett projekt.

Så för mig så är vim snabbast, kan man det och gillar konceptet så ökar man snabbheten väldigt snabbt.

Men som sagt; Smaken är som baken vissa hatar Vim och vissa som mig verkligen älskar det.

Nej vänta, du förstår inte. Jag sågar inte VIM eller ditt sätt att koda. Jag tycker om att använda VIM där det är lämpligt.

Men _snabbheten_ är inte subjektivt begrepp. Om min dator kan fylla ut det jag tänker skriva SÅ ÄR DET SNABBARE än om jag skriver det manuellt. Det är inte min åsikt, min religion, mina önskemål, mina drömmar utan det är hårda fakta.

Om jag mha 3 tangenttryckningar kan få något istället för 50 kan jag älska vim bäst jag vill, men den kan fortfarande inte hjälpa mig koda snabbare än jag skriver.

Och återigen, jag behärskar vi såpass att jag alltid lämnar flin på folks ansikten som tittar på, när de inte ens kan uppfatta vad som hänt om jag öppnar en fil editerar den, sparar och stänger den. Så någon vi-motståndare har du inte här.

Både C, C++, PHP finns det duktiga editorer för. Jag programmerar i Java, och använder mig av IntelliJ, och jag lovar dig att jag utmanar gärna vilken nisse med vim som helst att skriva en webbapplikation som gör en databasquery och printar ut lite data. De har helt enkelt ingen chans.

Och ja, jag låter gärna datorn göra jobbet. Det är det datorer är till för. Inte skriva min kod, utan hjälpa mig att få ner det jag ändå tänker skriva och sedan låta mig korrigera det ifall jag vill.
Oläst 2006-05-30, 18:28 #27
Emils avatar
Nykomling

Nykomling
Emils avatar

Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Ursprungligen postat av Emil

Nej vänta, du förstår inte. Jag sågar inte VIM eller ditt sätt att koda. Jag tycker om att använda VIM där det är lämpligt.

Men _snabbheten_ är inte subjektivt begrepp. Om min dator kan fylla ut det jag tänker skriva SÅ ÄR DET SNABBARE än om jag skriver det manuellt. Det är inte min åsikt, min religion, mina önskemål, mina drömmar utan det är hårda fakta.

Om jag mha 3 tangenttryckningar kan få något istället för 50 kan jag älska vim bäst jag vill, men den kan fortfarande inte hjälpa mig koda snabbare än jag skriver.

Och återigen, jag behärskar vi såpass att jag alltid lämnar flin på folks ansikten som tittar på, när de inte ens kan uppfatta vad som hänt om jag öppnar en fil editerar den, sparar och stänger den. Så någon vi-motståndare har du inte här.

Både C, C++, PHP finns det duktiga editorer för. Jag programmerar i Java, och använder mig av IntelliJ, och jag lovar dig att jag utmanar gärna vilken nisse med vim som helst att skriva en webbapplikation som gör en databasquery och printar ut lite data. De har helt enkelt ingen chans.

Och ja, jag låter gärna datorn göra jobbet. Det är det datorer är till för. Inte skriva min kod, utan hjälpa mig att få ner det jag ändå tänker skriva och sedan låta mig korrigera det ifall jag vill.
Men är du skön eller? Jävla windows tänkande "om jag kan få datorn att tro vad jag vill skriva så gåre snabbare för mig än att skriva själv"

Ska nog fan benchmarka dreamweavers "drop-down" menyer med php funktioner så ska jag räkna ut hur många sekunder du förlorar i vänta på att dropdown-menyn ska komma ner + att du ska välja rätt funktion jämfört med att skriva mysql_connect() självmant.

Jag säger inte att Vim är bättre för alla men jag tycker det är fel att säga att om datorn ska komma på vad du vill skriva ska gå snabbare.

Men men smaken är som baken.

Jag återkommer med statistiken på hur lång tid det tar för Dreamweaver tex att räkna ut att jag vill skriva mysql_connect och X antal andra funktioner.
Emil är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-30, 21:12 #28
zorans avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
zorans avatar

Citat:
Originally posted by Emil@May 30 2006, 18:28
Men är du skön eller? Jävla windows tänkande "om jag kan få datorn att tro vad jag vill skriva så gåre snabbare för mig än att skriva själv"

Ska nog fan benchmarka dreamweavers "drop-down" menyer med php funktioner så ska jag räkna ut hur många sekunder du förlorar i vänta på att dropdown-menyn ska komma ner + att du ska välja rätt funktion jämfört med att skriva mysql_connect() självmant.

Jag säger inte att Vim är bättre för alla men jag tycker det är fel att säga att om datorn ska komma på vad du vill skriva ska gå snabbare.

Men men smaken är som baken.

Jag återkommer med statistiken på hur lång tid det tar för Dreamweaver tex att räkna ut att jag vill skriva mysql_connect och X antal andra funktioner.
Nej, det är inte windowstänkande att låta datorn föreslå något. Det är inte windowstänkande att låta datorn sköta ett jobb som är systematiskt och återkommande och lätt upprepas.

Det är snarare religion och "jag vill vara cool"-stilen som genomsyrar de som vägrar inse att det kan finnas verktyg som underlättar göra som upprepas ofta.

Om jag har en klass som har ett gäng olika "setters". Jag instancierar ett tomt objekt som jag sen mha setters vill populera.
Dessa setters är likadana oavsett hur många objekt jag instancierar av klassen, eller var jag instancierar klassen. Om jag har följande setters:

setName(String name);
setLastname(String lastname);
setAddress(String address);
setPostcode(String postcode);
setCity(String city);

och kan sedan skriva myobj.setN och sedan trycka på tab för att datorn ska komplettera med ame() så har jag bytt 5 tangentbordstryckningar mot 1. Tänk bash-tabkompletering (eller använder du inte det heller?). Du anger ett exempel där man inte skriver sin kod fram till den första unika förekomsten, och tro fan att man får då pila upp och ner innan man har hittat rätt. Men jag förutsätter att man använder funktionen RÄTT och inte fel. I mitt senaste projekt hade jag runt 14 000 rader kod. Du kanske kan lista ut att ditt knappande där du måste manuellt mata in varenda parantes och hakklammer samt vartenda identifierare osv, innebär rätt mycket merjobb.

Merjobb betyder långsammare, och merjobb betyder missnöjd kund (om man inte jobbar för sig själv).

Vidare, du tar upp Dreamweaver. Jag trodde vi pratade om seriösa verktyg. Dreamweaver är knappast något exempel på bra programmeringsverktyg. Jag tycker att Zend Studio funkar fint för PHP (förutsatt att man matar in kod fram tills den blir unik, så att datorn slipper föreslå en lista av möjligheter).

Ta exampelvis Java. Om jag vill göra några operationer som kan kasta 3 olika exceptions. Då blir koden så här:
Kod:
try {
  Foobar.doSomethingThatCanThrowIOException();
  Foobar.doSomethingThatCanThrowSQLException();
  Foobar.doSomethingThatCanThrowNumberFormatException();
} catch (IOException ioe){
  CustomLogger.logme(this.getClass().getName(), ioe.toString());
  ioe.printStackTrace();
} catch (SQLException sqle ){
  CustomLogger.logme(this.getClass().getName(),sqle.toString());
  sqle.printStackTrace();
} catch (NumberFormatException nfe){
  CustomLogger.logme(this.getClass().getName(),nfe.toString());
  nfe.printStackTrace();
}
Så, så här ska koden alltså se ut. Min programmeringspolicy för projektet dikterar att detta är exakt utseende hur en operation ska se ut. I intelliJ så skriver jag istället för hela härket följande:

Kod:
  Foobar.doSomethingThatCanThrowIOException();
  Foobar.doSomethingThatCanThrowSQLException();
  Foobar.doSomethingThatCanThrowNumberFormatException();
Jag markerar stycket, trycker på CTRL-ALT-T och trycker på nummer 6. Då får jag exakt det utseende däruppe. Att det ser exakt ut som däruppe beror på att jag anpassat template i intellij för try-catche satser. Det är totalt fyra tangenter jag behöver trycka för att alla "unhandled" exceptions ska hanteras enligt koddirektiv. Din "vim" kan syntax highlighta, men den kan knappast tala om ifall du glömt hantera någon exception eller för den delen följa dina direktiv, varpå du får reda på det när du kompilerar. Hur många knapptryckningar senare är inte det.

Så, snälla, återigen, ta inte och försök argumentera med argument som baseras på felaktig användning av en bra funktion. Ta istället och inse att du inte kan med ditt subjektiva tycke för vim, påstå att det går snabbast att utveckla i det.
Oläst 2006-06-02, 13:27 #29
retrolink retrolink är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
retrolink retrolink är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2005
os x
textmate
midnight commander
retrolink är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-06-02, 14:55 #30
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Kontor:

Program: MySQL-Front, DreamWeaver 8.2

Laptop:

Program: Cocoa-MySQL, DreamWeaver 8.2
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:14.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017