Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Stulna bilder...igen...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-25, 01:59 #11
Alphas avatar
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Feb 2004
Alpha Alpha är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
Alphas avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag tycker du får skylla dig själv om du inte markerar dina bilder på något sätt.
T.ex som magic föreslog att du kan ha en text över varje bild du har på din hemsida.

Då är det grymt mycket mindre risk att någon stjäl bilderna.

Som man brukar säga; "Man lär av sina misstag" och det här är just ett sådant du borde ta lärdom av.

Jag har själv haft bilder på min hemsida som folk stulit, så har nu istället börjat med att skriva "www.mindomain.com" på varje bild. Så slipper man jaga tjuvar 24/7.

Lycka till!
--------------------
Edit:
Annars så tycker jag precis som magic också skrev att det är gryyyyyyymt lågt att ta
smygbilder av folk och sedan sälja dem på nätet.

Vad menar du med att "om någon tjej vill bli bortplockad, så tar jag ner bilden direkt".. ??? öhh??

Det är som att ta smygkort på folk i duschen och lägga upp på internet, och sedan säga " jamen du får maila om du vill att jag ska ta ner dem. " Vafan då kan du väl lika gärna fråga på plats om du får använda bilderna på just den specifika personens röv/bröst/könsorgan osv.

Jag tycker egentligen snarare personligen att DU borde bli stämd, och inte han som snott bilderna.
Lika lågt av er båda två.

peace. <_<
Alpha är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 02:25 #12
Helix Helix är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Dec 2003
Helix Helix är inte uppkopplad

Reg.datum: Dec 2003
Det är väl karma! Du fotograferar andra i smyg och de vet inte att du publicerar deras kroppar och någon annan stjäl bilderna.
Helix är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 02:34 #13
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Jag tycker båda sidorna är lägre än glocalnet!
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 11:56 #14
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2005
Danski Danski är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Moraliskt låg affärsverksamhet men så länge det är lagligt är det faktiskt upp till var och en vad de vill syssla med eller vad de anser. Därför bör även denna fråga få ett svar trots min egen mindre glada syn på det hela...

Hobbyjuristen (jag då) svarar:
Det är lagligt att ta smygbilder så länge man inte kan identifiera personen vid publicering vilket ni säkert känner till och upphovsrätten gäller då precis som det skulle göra om bilden var på en byggnad. Fotografen äger bilden och kan därför ta rättslig handling.
Danski är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 12:13 #15
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Det är stor skillnad på vilka regler som gäller för att du ska få ta en bild på någon och publicera den och om du har copyright på bilden. Copyright uppstår så fort fotografen tar en bild oavsett vad bilden föreställer. Det har inget med om det är lämpligt att göra eller inte.

Sen är moralfrågan en helt annan - men det är inte den det handlar om.
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 12:17 #16
wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

wiggin wiggin är inte uppkopplad
Medlem

Citat:
Originally posted by Alper@May 25 2006, 01:59
Jag tycker du får skylla dig själv om du inte markerar dina bilder på något sätt.
T.ex som magic föreslog att du kan ha en text över varje bild du har på din hemsida.
Det var det löjligaste jag hört? Självklart skall man inte behöva förstöra sina bilder genom att lägga text eller på annat sätt förvränga dem. Visst kanske det försvårar att folk snor dem. Men det rättfärdigar inte på något sätt deras beteende med eller utan text på bilderna.

Utan att lägga moraliska aspekter till dilemmat så tror jag din största chans till ett bra avslut är att hålla en trevlig ton hela tiden. Och inte börja hota med polis och skadestånd direkt. Utan bara påpeka att du inte vill att dina bilder skall publiceras på hans sida.
wiggin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 12:20 #17
Anders Larssons avatar
Anders Larsson Anders Larsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Jan 2004
Anders Larssons avatar

Fotografen har alltid upphovvsrätt till sina bilder, oavsett om de är smygtagna, fotograferade trots fotoförbud. Du har alltid rätt att fotografera på allmän plats, du har även rätt att stå på allmän plats och fotografera in på privat område.

Du får lov att fotografera poliser, väktare och liknande, även om de i vissa fall kan knorra lite. Fotograferar du på en plats det är fotoförbud, tex en konsert eller en affärslokal, är detta helt tillåtet fram tills dess att du blir upplyst om fotoförbudet. Ingen har rätt att ta bilder, negativ, tvinga dig att radera digitala bilder osv, ens om det var fotoförbud där du fotograferade. I normala fall kan inte heller polisen göra detta. Det enda "straff" du kan få är att bli avvisad från platsen, förutsatt att det inte är en allmän plats. Det innebär att en konsert på en stadsfestival aldrig kan ha fotoförbud.

Polisen kan ibland vara kinkiga när det gäller bilder och deras vilja att få bilder för att kunna utreda brott. Har själv varit med om att de stått och ljugit sig blåa rätt i ansiktet på oss, när vi vägrade lämna över våra original minneskort till polisen. Vi gick med på att bränna bilderna på en CD och lämna dem dagen efter.
För att de skulle kunna ta bilderna direkt utan vårt medgivande hade ett domstolsbeslut krävts, vilket man inte fick denna gång....

PuL har _ingenting_ med hur och var du fåt fotografera att göra, PuL reglerar hur du får publicera bilder.

Moral och lagar är två helt skilda saker, tänk på det!
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 12:21 #18
Anders Larssons avatar

Anders Larssons avatar

Ett tips när du märker bilder är att även lägga in EXIF-data i bilderna, de flesta som snor bilder har inte så mycket koll. Tämligen pinsamt att påstå att bilderna inte är stulna om de innehåller EXIF-data som påtalar motsatsen.
Anders Larsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 13:45 #19
Sneaky Sneaky är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Apr 2004
Mycket flitig postare

Citat:
Originally posted by Alper@May 25 2006, 01:59
Jag har både text och logga på varje bild nere i hörnet. Men han har ju skurit bilderna så dem inte syns.

Sedan skyller han på att det är hans medlemmar som skickat in bilderna. Hans sida har funnits i en månad och han har redan lyckats få in hundratals av mina bilder.

Skippa moralsnacket va...Jag vet att ni tycker det är lågt, men så länge jag följer Sveriges lagar behöver ni inte kommentera det.

Visst, anser ni att jag är en idiot så kan ni väl låta bli att hjälpa mig bara.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-25, 14:08 #20
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Vad det gäller regler för vad jag får göra och inte så har jag redan från börjat tagit reda på reglerna. Men det är ju bra att ni skriver dem igen så andra här vet om det och inte behöver fråga mig vad jag får och inte får göra.

Som wiggin sa, jag kommer hålla trevlig ton och försöka få han att ta ner bilderna.
Det verkar som han har gett med sig nu och är villig att sammarbeta.
Sneaky är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017