Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Vad betyder cloakade?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-19, 22:58 #1
Susan Susan är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2006
Nykomling

Hej allihop!
Jag såg ert trevliga nätverk och tänkte att ni nog har kunskap att svara på min fråga. Jag måste tillägga att mina kunskaper inom dataterminologin är väldigt usla och förklaringarna måste ligga på en väldigt låg nivå. Nu till mitt lilla dilemma.

Jag har möjligheten att köpa en fungerande liten webshop på internet. Allt verkade jättefint ända tills jag gick ut och sökte information om den här webshopen. Då läste jag det här...på ett ungefär så här: "500 sajter....cloakade....utstängda från google... jajja."

Vad innebär det här? Vad betyder cloakade? Om jag köper den här webshopen kommer jag att kunna använda den då?

Vore tacksam för alla möjliga förklaringar.

// Susan
Susan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-19, 23:37 #2
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Begreppet "cloaking" innebär att man med hjälp av diverse tekniker har gjort så att en webbsida ser olika ut om den besöks av en vanlig besökare eller om den besöks av en sökmotor.
Dvs sidan visar en sida för vanliga besökare som dig och mig - men en helt annan för sökmotorn när den skall indexera sidan. Detta gör att man kan använda sig av irrelevanta söktermer och annat för att få bättre ranking i sökmotorn - medan det egentligen inte är på det viset sidan presenteras för en användare.

Hoppas jag inte låter allt för krånglig i ovanstående text - för en kanske lättbegripligare förklaring se: http://sv.wikipedia.org/wiki/Cloaking

Ovanstående metod anses som "olaglig" av google mfl, då de anser att man inte skall försöka lura sig till besökare - utan använda ärliga metoder. Det som har hänt är att sidor som använt "cloaking" har blivit avstängda ifrån googles index - och därmed tappat en stor möjlighet till att få besökare.
I sökmotoroptimeringsbranschen finns idag ett stort antal aktörer - vissa mer seriösa än andra. Seriösa använder sig av ärliga metoder, vilket oftast innebär mer jobb men ärlighet varar som bekant längst. Oseriösa försöker fuska, vilket är en chansning då det kan innebära en avstäning ifrån googles index - vilket idag är den huvudsakliga besöksresursen för många webbsidor - t.ex. webbbutiker.

När det gäller din sida så finns risken att den tidigare har använt sig av cloaking och därmed är utestängd ifrån googles index. Men jag vågar inte säga att det är så - eftersom jag inte vet hur din sökning utförts.
Om sidan är avstängd från googles index innebär det inte att sidan inte går att använda - den är fortfarande fullt fungerande, men det kommer att bli betydligt svårare att få besökare då många idag använder google för att hitta nya produkter.

Hoppas du fick svar på en del - har du fler frågor på g så hojta.
Btw: Välkommen hit
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-20, 04:04 #3
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Det finns risk att domänen som webbshoppen ligger på har blivit bannlyst från Google. Det kan du enkelt kontrollera genom att söka på site: och sedan domänen.

site:www.domännamn.se (eller .com om det är en .com domän).
Du skriver alltså site: och sedan domännamnet.

Får du 0 träffar då så är sidan utkastad från Googles index. Som Yepp skrev så påverkar det inte kvalitén på själva webbutiken. Däremot så kommer du aldrig att få några kunder genom vanliga sökningar hos Google.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-20, 19:50 #4
Nykomling

Nykomling

Stort härligt hjärtligt TACK!
Jag förstår faktiskt : ) era förklaringar och råd låg på rätt nivå.
Hade ni varit i närheten hade jag bjudit på kaffe och smörgåstårta,
men det får tyvärr bara bli en tanke över datorn.

Jag behåller nog mitt medlemskap här - ifall jag behöver mer råd och guidning.

Stort tack igen // Susan
Susan är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:47.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017