Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Prestanda flera Access-db

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-16, 17:18 #11
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Yepp Yepp är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Okay - tackar för alla inlägg, anser mig ha fått svar på de frågor jag ställde - bussigt värre...

Kontentan blir att någon ny större utveckling av sidan med access-db som grund inte kommer att ske utan det blir till att påbörja en konvertering till MySQL när tid finnes, och därefter utveckla sidan vidare.

Fungerar som sagt helt okay i dagsläget, men i samband med de förändringar som var tänkta att skapas (och redan är på G) kommer databasanvändningen (främst skrivandet till) förmodligen öka relativt markant.

Tackar också för alla inlägg gällande de patruller man kan stöta på vid en konvertering (är som sagt hyfsat novis inom MySQL...) - mao förbered er kanske på en del ytterligare frågor i detta forum i framtiden
Men det ska nog gå bra, om inte annat lär man sig alltid något på det.

Well, tackar.
Yepp är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 17:25 #12
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Använd MySQL 5.0 så kan du använda subqueries. Fast det är rätt bra coding practice att låta bli då 99% av alla subqueries är onödiga.

Det största problemet med Access -> MySQL är själva kunskapshindret. I Access "ritar" man upp en tabell, i MySQL är din bästa vän notepad/vim. Det finns ett par verktyg för att underlätta skapandet av tabelller, tex phpMyAdmin även om jag personligen anser att de stjälper mer än hjälper.

Det är av lite högre vikt att man har koll på hur en databas verkligen fungerar när man använder MySQL än Access, vad olika typer av index innebär, hur foreign och primary keys faktiskt fungerar osv.

Ni kommer helt klart att manuellt få skapa om tabellerna, sedan bör ni kunna importera all data via csv-exporter från access (eller så skriver ni skript som sköter det). Det är en del jobb ni har framför er. Min bedömning är att ni gör helt rätt som lämnar access bakom er. Glöm inte att det finns massa dokumentation och hjälp helt gratis tillgängligt för MySQL via forum, nyhetsgrupper och irc.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-16, 19:51 #13
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Staffconsulting Staffconsulting är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
prestanda problem med access har jag endast märkt vid väldigt stora tabeller med över 100 000poster... Men har inte jobbat med så stora sidor (många samtidiga användare).

jag jobbar endast med mssql server och enda problemet jag har märkt är att fälttypen räknare ej finns, så man måste ändra alla dessa så dom blir unika och ökar med 1 i värde..

Viktigt är hur ni programmerar också.. Om ni bara ska läsa i tabellen öppna då endast för att läsa osv..
Staffconsulting är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:37.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017