Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

Oseriösa Google 2

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-05-10, 23:02 #31
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Googles rena dyngsnack om hemliga algoritmer påminner mig en historia jag var med om för flera år sedan.

Jag hade köpt ett par Ecoskor som skulle vara vattentäta. En dag läckte de in vatten. Eftersom det var garanti på att de skulle vara vattentäta så gick jag tillbaka till affären och krävde nya skor. Butiksägaren nekade till det. Jag stod på mig. Till slut sade han att han skulle testa om de läckte in vatten för han hade en "speciell maskin" för det. Han försvann in på lagret. Jag tänkte att den "speciella maskinen" vill jag se så jag drog iväg in på lagret. Jag fann butiksinnehavaren inne på toaletten med mina skor nedsänkta i en hink med vatten. Det var den "speciella maskinen".

I alla fall läckte skorna in vatten så jag fick nya.

Det är likadant med Googles algoritmen, dvs. den gör mig orolig som AdWords-annonsör. Jag vill ju inte betala för en massa tokklick och kan de inte ens typ känna av att samma ip-adress klickar som en "galning" då ger jag inte mycket för den algoritmen.

Det kan inte vara någon större revolution eller röjande av en hemlig algoritmen om Google kunde redovisa åtminstone att det kommer väldigt mycket klick från ett ensta antal ip-adresser, viss cookie eller liknande.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-11, 08:06 #32
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004
Jag har ju haft problem med min annonsering på Overture (finns en tråd på WN). Och där använder man ju lika hemliga alogartimer. När jag sedan analyserade trafiken och hittade massa konstig trafik (t.ex. samma IP Adress 100 gånger) så begärde jag ut loggar men blev nekad p.g.a. hemliga alogartimer. När jag hittade ännu mer konstigheter i trafiken KRÄVDE jag att OMEDELBART få ta del av underlagen för deras bluffdebitering och fick då ut loggarna. Slutsattsen är att det finns ingen som helst alogartim eller rensning. Samma IP kunde klicka 2 gånger med 2 sekunders mellanrum eller 100 gånger om dagen. Som Guran skriver så är det vanligt att företag utåt vill ha en fin image och lever på fina ord och stora löften men bakom fasaden gömmer sig dom enklaste systemen.

Men hur Googles system fungerar vet bara dom som jobbar där. Kan vara enkelt, kan vara avanncerat. Det enda jag vet är att jag lite då och då brukar få några hundra dollar i retur från Google för ogitliga klick när jag annonserar på adwords.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-05-13, 22:41 #33
Hassaninho11 Hassaninho11 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Hassaninho11 Hassaninho11 är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
Jag har nu svarat på Googles mail, men de har ej svarat tillbaka.
Skickade till dom alla mail som vi tidigare skrivit till varann.

Jag tycker jag är värd ett svar iaf.
Hassaninho11 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-14, 21:49 #34
warlokk warlokk är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
warlokk warlokk är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jun 2007
Liknande hände oss efter en månad med adsense-annonser. Med flera hundra tusen visningar per vecka och inte mer än ca 30-50 klick per vecka kom vi efter en månad upp i drygt 1500 kr. Några veckor efter registreringen skulle det sättas in en summa på vårt konto för att verifiera kontot. Det exakta beloppet ( 5,06 kr) skulle skrivas in på kontosidan. Nu skulle vi kunna ta emot betalningar. Lagom till vi kom upp i 100 dollar som är gränsen för utbetalning kom nästa grej, det skulle komma en pinkod på posten inom 2-4 veckor. Nya bekräftelser för att kunna ta emot betalning trots att det var avklarat veckan innan. Samma dag som pinkoden kom så stängdes kontot pga av ogiltiga klick. Bra timing, eller hur? Med tanke på den lilla andel klick som registrerats så kan det knappats bero på "välvilja" eller sabotage från klickande besökare. När vi mailade och förklarade att alla i personalen svurit på att ingen klickat på några annonser och att vi delar nätverk med andra företag och hushåll i fastigheten kom att standardsvar som innnebar fortsatt avstängning utan vidare förklaringar. Den känsla man får är att man systematiskt gör detta för att lura små siteägare på pengar. Kan knappast tänka mig att annonsörerna får tillbaka pengarna när det förekommit så litet antal klick...

Överklagan till Google: Vi sitter i ett nätverk med ip xx.xx.xx.xx. Denna ip används av vårt företag samt flera hushåll i samma fastighet. All personal har vid förhör försäkrat att inga ogiltiga klick har gjorts. Rimligtvis måste övriga användare inom nätverket få klicka på de annonser de är intresserade av. Dessutom har vi bara den typen av annonser som betalas per visning så klicken genererar ändå ingen intäkt för oss!?

Enligt vår bedömning så har vi följt reglerna.

Vi skulle uppskatta om kontot aktiveras snarast tillsammans med en förklaring om vad som orsakat avstängningen så att det kan undvikas i framtiden.

Svar från Google: Tack för din överklagan.

Vi har noggrant granskat dina kontouppgifter på nytt när vi fick ditt
svar. Vi har återigen konstaterat att det har förekommit ogiltiga klick på
annonserna på din webbplats, vilket är ett brott mot våra allmänna villkor
och vår programpolicy.

https://www.google.com/adsense/terms
https://www.google.com/adsense/policies

Vi har en särskild policy som hjälper till att säkerställa effektiviteten
hos Google-annonser för våra publicister såväl som för våra annonsörer.
Enligt vår policy kan vi inte godkänna din ansökan om att återinföras i
programmet.

Som du kanske vet får inte publicister vars konton har inaktiverats p.g.a.
ogiltiga klick fortsätta att delta i AdSense-programmet. Du får därför
inte öppna något nytt konto.

Kom ihåg att vi kanske inte svarar på efterföljande eller dubblerade
överklaganden. Vi hoppas på din förståelse.

Med vänliga hälsningar

Google AdSense-teamet

Google Ireland Ltd.
Gordon House
Barrow Street
Dublin 4
Ireland

Registered in Dublin, Ireland
Registration Number: 368047

Vi har överklagat ytterligare en gång och ställt frågan om hur länge avstängningen gäller men givetvis inte fått svar...

Är det någon som vet om det avstängning för resten av livet som gäller???
warlokk är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-14, 22:46 #35
Alexs avatar
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör

Reg.datum: Sep 2004
Alex Alex är inte uppkopplad
Administratör
Alexs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Enligt andra med samma problem är avstängningen för resten av livet.
Du får se till att bli Digg-stor eller typ Youtube. Så Google suktar efter dig.
Oläst 2007-07-14, 23:11 #36
FredrikMHs avatar
FredrikMH FredrikMH är inte uppkopplad
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Som någon annan skrev så Google Adsense ingen rättighet eller välgörenhet. Passar det inte Google får man leta efter någon annan aktör som man kan samarbeta med.
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-14, 23:26 #37
Xamda Xamda är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jun 2005
Supermoderator

Fast man kan tycka att det borde vara en rättighet att få veta vad man anklagas för att ha gjort i detalj och inte bara i svepande ordalag.

De har i princip de facto monopol på sökmotorannonsering och det är därför de kan behandla kunder som de gör. Det skulle inte fungera om deras dominans inte var så total.

Fast nu talar jag utifrån min bestämda uppfattning att Google är betydligt värre och farligare för den fria konkurrensen än Microsoft... Jag har väl svårt för att acceptera deras totala dominans och galna, rent av vettlösa, expansion.
Oläst 2007-07-14, 23:59 #38
FredrikMHs avatar
Supermoderator

Supermoderator
FredrikMHs avatar

Ja jag kan ju hålla med om att deras filosofi "Don't be Evil" inte klingar så bra här :lol:
FredrikMH är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 00:23 #39
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Lime Lime är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Citat:
Originally posted by FredrikMH@Jul 14 2007, 23:11
Som någon annan skrev så Google Adsense ingen rättighet eller välgörenhet. Passar det inte Google får man leta efter någon annan aktör som man kan samarbeta med.
Fast det är väl stor skillnad att Google väljer att bara bryta ett "samarbete" jämfört med att beslagta intjänade pengar retroaktivt?
Lime är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2007-07-15, 00:49 #40
Supermoderator

Supermoderator

Precis, att göra som de gjort här håller antagligen inte enligt svensk rätt, men de smiter ju undan genom att vara registrerade med Adwords/AdSense utanför landet...

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:56.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017