FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej, tänkte höra om någon har något förslag på ett webbaserat handelssystem som fyller dessa kriterier:
* Full källkod eller åtminstone öppet API och möjlighet till egen design * Helst inte Java * Flera språk, valutor och skattesatser * Möjlighet att koppla på egna moduler någorlunda smärtfritt * Lagerhantering med leverantörsreskontra * Momshantering * Anpassade expeditionsavgifter, rabatter etc * Restning av varor på flera datum * Inloggning för återförsäljare samt rättighetshantering av dessa * Återförsäljare hanterar egna kunder och har full kontroll över sin orderläggning etc * Generering av fakturor och utbetalningsunderlag till återförsäljare (de säljer mot provision) * Detaljerad rapportering och statistik * Gärna interoperabilitet mot ekonomisystem (anpassningsbar csv export eller liknande) * Tillräckligt resurssnålt för att klara ca 300 samtidiga inloggade återförsäljare * Säkert några punkter jag glömt Har just nu ett egenbyggt system skrivet för längesedan i asp/SQL Server som börjar kännas omöjligt att bygga vidare på. Har funderat på att skriva om det i .NET eller php5 men har nog inte riktigt tid... Jag har kollat på Joomla!/VirtueMart samt osCommerce och det finns mycket där som ser bra ut men finns det mer kompletta system är det klart intressant. Systemet driftas och underhålls inhouse - prenumerationstjänster och liknande är alltså inte aktuellt, det måste finnas stora möjligheter till egen konfiguration. Finns ingen som känner till något sådant system kanske det finns någon som kan hjälpa till att skriva ett (mot betalning förstås)? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Det är minst sagt ett speciellt system du frågar efter. Det ser svårt ut att bygga systemet från en opensourcelösning men så många unik tillbehör. Vi har ett system i php4 med en början av det du radar upp som bygger på moduler, jag har också en väldigt duktig tekniker som kan genomföra allt du frågar efter, men det blir en lång utvecklingstid om du ska börja från skratch. Men finns det pengar finns det tid!
Vet dock inte av någon färdig lösning som är i närheten av det du frågar efter. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Du skriver "helst inte Java" är det pga kunskaps- och/eller "språk-religösa" skäl? Skall man ha ett bra system (ej enbart e-commerce) så är Java/J2EE ett mycket bra val om man vill kunna hantera icke funktionella krav såsom lastbalansering, skalbarhet, säkerhet,.... på ett ganska enkelt sätt, som alla är mycket viktiga i även ett e-commerce system.
Om man klarar sig långt med ett standard OSS (Open Source Software) system så kan detta vara ett mycket bra alternativ som bas men när man måste anpassa för mycket så kan det vara lika bra att skriva det från början men då får du räkna med en helt annan prislapp (eller "tidlapp" om du nu hade egen tid). Ett eget system är ju anpassat efter dina krav och din process och med rätt arkitektur så blir det också enklare att bygga ut i ett senare skede och på längre sikt billigare. Modifierar du ett OSS system mycket så kan du räkna det som en fork av den aktuella basen för det lär bli för jobbigt att patcha upp ditt system med samma som basen. Sen bör du nog väga in hur hur stor affär du har av din e-handel. Skulle det ge en mycket bättre omsättning om du hade ett nytt system? osv... osv ... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för era svar, de har hjälpt mig i beslutsångesten.
Vi har nu bestämt oss för att bygga vidare på nuvarande system där den mesta funktionaliteten redan finns om än i vissa fall med begränsad stabilitet. Förmodligen skrivs det de känsligaste modulerna om av mig och en annan konslut till .NET. Vi kommer använda XOR för löner och fakturor eftersom det finns ett hyfsat API att jobba mot. jocke4u: Nej jag har inget mot java som plattform men har vissa reservationer efter att själv driftat olika system som kört java-baserade applikationer på ett tidigare jobb. Helst ska jag själv kunna sköta all drift och jag känner mig helt enkelt mer bekväm i LAMP- och MS-baserade system. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Har också dåliga erfarenheter av java-system. Heap och stackstorlekar som måste ställas in, rätt version av intrepreterare krävs, en massa libbar i olika versioner och classpaths som måste fixas manuellt, olika XML bindningar hit och dit, objektorienterade databaspooler där ingen knappt vet vad som egentligen körs på databasen.
Det enda jag har riktigt svårt att förstå är varför folk ställer på upp och står ut med alla besvär. Men det är klart, konsulter kanske kan ta mer betalt för att lösa problem med bestående objekt-rationella tillstånd än att försöka lista ut hur databasen skall användas.. Det finns fina moderna verktyg (.NET) där man kan leverera med bara en bråkdel av insatsen, eller t.o.m. PHP som i 95% av fallen räcker gott och väl... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|