FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag sitter och byter namn på alla produktbilder. Nu är bildens namn artikelnummer (t ex 1002.jpg). Istället vill jag döpa om bildfilen till produktens namn.
Nu undrar jag vad som är bäst. Vi säger att produkten heter "Fisketråden Storfiskaren - Blå". Vad skulle ni döpa jpg-filen till? fisketråden storfiskaren - bla.jpg fisketråden_storfiskaren-bla.jpg fisketråden-storfiskaren-bla.jpg fisketrådenstorfiskarenbla.jpg Finns många varianter. Några tips? Det jag undrar är alltså om jag bör använda mig av mellanslag eller _ eller -. Och hur gör jag med tex å? Antar att a blir bäst? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Nykomling
|
Mitt förslag är "fisketraden_storfiskaren_bla".
Har dock ingen förklarning på varför jag skulle skriva det så här. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
|
Lägg även ner din vikt på alt taggarna istället.
src="hast01.jpg" alt="hästar" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Filnamn diskuterades i den här tråden
förvisso inte bilder men ändå. Att alt-texter har en viss betydelse är klart, även om de inte är länkar. Men bildens namn i sig är inkörsport till sidan också. En hel del använder sig av bildsökning i ex Google och några lär väl även gå till sidan när de hittar en bild. Men undvik att upprepa nyckelord för mycket. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag använder mig av + i vissa filnamn, kan det vara negativt? Exempel: http://www.repti.net/reptile_pictures/Morelia+viridis Just sidan ovan har fått en pagerank på 2 så det måste ju vara ok kan man tycka. Mvh Richard |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Tack för svaren. Jag ska prova med lite olika varianter tänkte jag. Både _ - och +. I vilket fall så är alla varianter bättre än mina siffror utan text, som jag använder nu.
Finns det något smidigt sätt att lägga dit alt taggar till samtliga bilder? Jag tänkte inte använda nyckelord, utan produktens namn i alt taggen. Ska jag lägga in dem en och en så kommer det ta mig en hel dag förmodligen. Statistiskt sett så har jag i och för sig ca nästan 20.000 dagar kvar att spendera här i livet. Så det kanske det kan vara värt ![]() |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|