FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
http://www.idg.se/ArticlePages/200401/29/2...522_PFA.dbp.asp
Bill Gates ska nu ta bort all spam på internet inom två år ... <_< |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Håller med föregående och tror porto på email kan vara rätt väg att gå. Det är bara å hoppas att systemet blir gjort så att det gynner fri konkurrens också. Man kan ju undra hur långt de kommit med detta när han sticker ut hakan så. 2 år är ju en väldigt kort tid och det enormt många inblandade. Någon som vet mer om detta?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Är det Gates eller jag som är dum? Steg 2 om att arbetsbelastningen på datorn ska öka rejält om man försöker göra massutskick kräver antingen att spammaren absolut ska använda ett Microsoftoperativsystem/program för att skicka e-posten, eller något hårdvarubaserat där jordens datortillverkare går ihop och att spammaren inte kan få tag på en äldre dator utan skyddet.
Steg 3 med "digitala frimärken" låter bra i teorin men jag har svårt att se hur det skulle fungera i praktiken. Redan nu skrivs avsändarsignatur och ämnesrad så att mottagaren ska tro att det är något viktigt eller ett mail från någon han känner. Därefter är steget inte långt till att mottagaren betalar avgiften för att inte riskera att missa ett viktigt mail. Spammare kommer att fortsätta så länge det är ekonomiskt lönsamt. För att göra det tillräckligt olönsamt finns redan ett antal metoder, men de behöver mer praktiskt användning. Några exempel är spamskydd så att mottagaren inte riskerar att köpa några varor, upplysning till allmänheten om konsekvenserna av att handla av företag de fått spam av, och dryga böter för det företag som tjänar pengar på spammet (även om de anlitar andra företag för att ta hand om själva smutsjobbet). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Administratör
|
Problemet löser sig den dag det kost mer än spammaren tjänar på att skicka.
Lagar kommer inte funka, kolla bara på Kazaa. WN
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Är inte det där ett steg i den här privacy-grejjen MS satsar på, vad var det den hette?
Punkt 1 är ju rimlig. Skulle vara bra om det var svårare att sänka servrarna som står med svartlistorna tex. Det är ju möjligt om det finns lite mer kapital bakom. Punkt 2 förstår jag inte hur den är tänkt att hjälpa på nåt sätt. Vad händer med MLs? Det kanske hjälper mot de spammare som använder MS produkter, annars måste de ju skapa ett nytt protokoll för mail som ser till att det funkar. Annars är det ju inte svårt att kasta ihop en sida i PHP (eller mosvarande språk) som skickar mailen, är det servern som sänks då eller? Är inte så svårt att göra ett eget mailprogram heller... Punkt 3 känner jag ger en möjlighet till övervakning och det är jag inte förtjust i. Hela idén känns konstig, hur ska kontrollsystemet byggas upp? Vem ska kontrollera? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Även om hans lösning kanske inte är genomförbar, så har han iallafall tagit ett steg närmare en spamfri värld. Han har visat sin åsikt och öppnat upp möjligheten för att lösa problemet.
Tummen upp Gates! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
|