FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Administratör
|
Att använda någon form av session för det hela skulle innebära att du sparade undan alla variabler kopplat till ett unikt session ID. Att sen spara på den informationen i ett år tills besökaren kommer tillbaka med sitt bokmärke är nog en dålig ide om det inte är väldigt glest med besökare.
POST info sparar ingen browser i ett vanligt bookmark, och är därmed inget jag skulle rekommendera. Håller med föregående om mod_rewrite och GET. Men vill också ge förslaget att lite variation i URLen ofta gör skillnad i själva utseendet när det är många variabler. T ex fest.se/motala-05-01/pluto_18ar.html jämfört med fest.se/motala/05/01/pluto/18/
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Att länka runt på en hemsida med POST är inget att rekommendera. Dels så kommer inga sökmotorer att kunna navigera runt på din sida och besökaren kan inte backa tillbaka med bakåtknappen på webbläsaren (går bra på Opera men inte på IE och FF). Du kommer att få en massa arga besökare.
Ett omständigt sätt att göra det du vill är att ge varje alternativ i query-strängen en kod eller löpnummer och lagra variablarna i en tabell. Du skulle således få en url som liknar något i stil med www.dinsida.se/37733. Då går det att bokmärka sidan och när någon accessar sidan slår man upp raden i tabellen med den koden och ser efter vilka värden som ska vara på stad, dag osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Medlem
|
Det må så vara att query-strängen är lite "ful", men den finns ju faktiskt där av en anledning också. Varför vill man inte att folk ska få något annat än startsidan med i sina bokmärken? Onödigt dumt att dölja sådan info för besökaren om man frågar mig...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag kör .htaccess för att köra allt till index.php:
RewriteEngine On Options +FollowSymlinks RewriteBase / RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-f RewriteCond %{REQUEST_FILENAME} !-d RewriteRule .* index.php [QSA,L] Sedan splittar jag upp exvis www.domän.se/var1/var2/var3 osv $urldecode = (preg_split("[/]",$_SERVER[REQUEST_URI],-1,PREG_SPLIT_NO_EMPTY)); Så att det blir: $var1 = $urldecode[0]; $var2 = $urldecode[1]; $var3 = $urldecode[2]; osv.. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|