FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Om man importerar varor från utanför EU, och säljer till privatpersoner, behöver man f-skatt mer än för att verka mer seriös eller finns det andra fördelar. I det här fallet menar jag att importören har registrerad firma, men inte f-skatt.
Så vitt jag känner till det, så verkar ju f-skatt ha betydelse för vem som betalar moms när det kommer till b2b-affärer. Dvs, ifall företag köper en vara, slipper kunden vara momsbeskattad utan säljaren. Men som sagt, hur är det med affärer där försäljningen går till privatperson. Importören betalar ju importmoms vid inforseln. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Öh, nej. F-skatt har med vem som ska betala arbetsgivaravgifter och skatter att göra.
Moms ska du som företag alltid betala om du säljer en momspliktig vara till en kund inom EU. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
om du som privatperson tjänar under 30000 kr per år för din verksamhet behöver du inte betala moms då din verksamhet räknas då som hobbyverksamhet. om jag minns rätt, men det tror jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
Det finns mer information här.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
F-skatt får betydelse då du säljer tjänster. I ditt fall ska du sälja varor och kan i princip strunta i F-skatten.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Tack myndigheten för väl skriven svenska i edera regler ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Finns mer om ämnet, kolla med skatteverket för korrekta svar.. http://skatteverket.se/infotext/artiklar/0...8bc8000148.html |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad jag har hört så är det bara vid försäljning av tjänster/arbete som man behöver f-skatt, däremot är man skyldig att betala in egenavgifter och skatter även vid försäljning av varor.
Jag hittar inte någonting i skatteverkets text om att det skulle behövas vid försäljning av varor, utan enbart när någon anlitar dig för att göra ett arbete. Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
![]() |