FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
VIP
|
Hej!
Hoppas att någon av er kunniga WN-medlemmar kan hjälpa mig med det här. Är mycket okunnig på detta område. Skulle följande scenario vara okej/lagligt? En privatperson lämnar en bunt varor till min butik för försäljning. Privatpersonen äger fortfarande varorna och kan när som helst ta tillbaka de som inte sålts. En kund köper en av varorna för 100 kr inkl. moms. Jag bokför detta som en vanlig försäljning. En vecka senare vill privatpersonen/säljaren ha sin del av försäljningen (50 % efter moms, dvs. 40 kr). Så jag köper nu varan (som jag redan sålt) av privatpersonen/säljaren. Jag bokför detta som vilket inköp som helst men struntar moms. Eller finns det något enklare sätt? Tack på förhand! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
VIP
|
Eller kanske för att förenkla frågan med x antal hundra procent: hur kan privatpersoner sälja på provision i min butik? Hur gör andra (exempelvis vissa antikhandlare)?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Ok du förenklade frågan men svaret kanske inte blir så enkelt.
Låt oss säga att du tar in sak från en privatperson i din butik Du säljer den för 100:- privatpersonen skall ha 50:- ditt påslag är med andra ord 50:-. Formeln för VMB (Värdemarginalbeskattning) ser ut så här: Påslag x 0,8 = X X x 0,25 = VMB I detta fall: 50:- x 0,80 = 40:- 40:- x 0,25=10:- VMB är 10:- som alltså är momsen som du skall betala för denna transaktion. De 50:- betalar du till privatpersonen mot kvitto. OBS du får inte ange moms när du säljer begagnade saker och du kan heller inte dra av någon moms på inköp av begagnade saker. (Min fru och jag driver en kuriosa/antik-butik och ett antikvariat på helgerna) Edit: Med andra ord ditt upplägg i första inlägget är inte korrekt då moms inte skall räknas i det ledet, utan moms för begagnade saker är en sak mellan dig och Skattemyndigheten endast. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
VIP
|
Tack för ett enormt utförligt och lättförståeligt svar!
Det gäller såväl begagnade som ej begagnade saker. Hur gör jag om säljaren själv tillverkat sitt försäljningobjekt? Det vill säga inte begagnat. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är väl ändå lite rörigare. Om jag köper in en enklare dator för säg 7 000 kr exkl moms och efter tre år säljer denna dator till ett marknadsmässigt pris av 2 000 kr är jag fortfarande skydlig att debitera köparen moms. Det är bara om varan köpts från en privatperson som momsen försvinner. Stämmer inte det?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|