FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
Om man busringer någon och spelar ni samtalet får man lägga upp det utan den andra personens medgivande? Uppskattar om någon kan konkret svara på min fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Tror det omfattas av PUL, så det får du inte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Beror lite på vad det gäller, om det är harmlösa uppgifter är det ingen fara.
Om PUL från Datainspektionen Om det inte är harmlösa uppgifter så krävs det ett utgivningsbevis. Om utgivningsbevis hos Radio och Tv-verket Spela in samtalet får du alltid göra utan att den andra parten vet om det. Räcker med att en part är medveten om inspelningen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Ett samtal i sig är inte en personuppgift! I så fall så bryter ju alla möjliga undersökningsprogram som uppdrag granskning, kalla fakta osv. mot lagen när de gör inspelningar med nyckelpersoner.
Så som jag förstått lagen så är det ok att banda ett samtal om en av parterna är medveten om att det bandas. Sedan om det nämns personuppgifter under samtalet så är det ju en helt annan sak. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren. Men frågan är hur granskande journalister gör för att just publicera samtal om den andra partern inte går med på det?
I mitt fall handlar om ren harmlösa busringningar som ska upp på sajten. Ingen person nämns men däremot kanske deras företagsnamn hörs när de först svarar i telefon, hmmm? |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|