FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Det här e så skumt! jag har under senare tid fått massvis med e-mail från min egen domän med olika användar namn. tex från "[email protected]" och "[email protected]"
Det står bara massa crap i e-mailen, bitar ur text stycken utan riktig mening ?????? Hur går det till detta? Det e ju inte så bra att folk kan skicka email från mitt domän namn.
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Administratör
|
Bara att kolla PHP.nets exempel så kanske du förstår;
<?php $to = '[email protected]'; $subject = 'the subject'; $message = 'hello'; $headers = 'From: [email protected]' . "\r\n" . 'Reply-To: [email protected]' . "\r\n" . 'X-Mailer: PHP/' . phpversion(); mail($to, $subject, $message, $headers); ?> Folk kan alltså skicka mail från vilken mail som helst. Inget omöjligt alltså, nästan skrämmande lätt.
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
precis får mycket sånt oxå i perioder... trist som faan.......
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Det är inte särskilt ovanligt, antagligen är det bara till din domän det skickas med din domän som avsändare, just för att väcka din nyfikenhet.
Det är inte förrän man börjar få mängder med rapporter om undeliverable mail till som domän som man ska börja tycka att det är jobbigt - då har de antagligen mailat med din domän som avsändare till massor av folk. Det där med att skicka mail som bara innehåller massa nonsenstext som inte ens innehåller några länkar eller information som över huvud taget kan förstås har jag inte greppat däremot. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
eller använder du catch all?? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Fick sådär på några av mina domäner också.. då hade dom använt ett skicka mail formulär från en av mina sidor... Där jag av någon anledning hade lagt skicka från och skicka till mail i en hidden textruta...
Då hade dom väl ett eget skript som skickade POST data till min mailfunktion... Löste det hela genom att döpa om alla inputfält till konstiga namn (förut var det email och emailto). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Får sånt i stort sett dagligen.
Det är ju inte kul, har också en gång fått arga brev från folk som säger sig ha blivit spammade med en av mina adresser som avsändare och det är ju mindre kul! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Läs om mail injektion i php mail().
Det är relativt enkelt att skydda sig. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Fast det behöver inte alls vara så att mailen verkligen kommer från din domän via t.ex. mail injection bara för att det ser ut så på avsändaren. De flesta tar sig knappast tid att titta på headern för att se varifrån mailet verkligen kommer.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|