FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad är bäst för att behålla besökaren på sin egen sida, öppna länken i nytt fönster eller i samma?
Jag har läst någon stans att surfare är så pass vana att använda bakåt-knappen att det är bästa sättet, att öppna länken i samma fönster. Vad tror ni? EDIT: Jag menar självklart externa länkar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Som besökare vill jag själv välja om jag ska öppna länken i ett nytt fönster eller inte.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
... och som webmaster så vill man naturligtvis behålla besökaren. Brukar alltid sätta externa länkar till target="_blank" även fast jag själv hatar när det poppar upp ett helt nytt browserfönster (som användare så öppnar jag alltid länkar i en ny tab)
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Googlade lite och såg det här: http://www.sitepoint.com/article/bew...nks-new-window Måste säga att jag blev hyffsat övertalad.. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||||
|
||||||
Mycket flitig postare
|
Som alltid är det inte svart eller vitt. Även fast jag är en 'erfaren surfare' så är majoriteten av mina besökare inte det. De komersiella sidorna som jag hand om är artikelbaserade och majoriteten av besökarna (+80%) är tillfälliga som kommer via sökmotorer. Majoriteten läser informationen som finns, en viss procent besöker 2, 3 sidor och ett fåtal surfar runt rejält. När de väl lämnat siten så kommer de antagligen aldrig tillbaks igen. Under den begränsade tid som vi har besökaren hos oss försöker vi få till en lead (nyhetsbrev) eller sale (prenumeration på vår tidning). Som sagt så har vi under 20% som återbesök, de återkommande besökarna är till majoriteten prenumeranter av tidningen som besöker webben för komma åt 'låsta delar'.
Citat:
en länk. Alla länkar som vi har är komplement till den information som finns på webben och används ofta referenslänkar. Ingen skada skedd om det poppar upp ett nytt fönster. De erfarna surfarna öppna länkarna i en ny tab hursomhelst. Citat:
'backa tillbaks' till den. Citat:
webbsidor som inte validerar, DET skapar problem). Citat:
Citat:
|
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag är lite tveksam till att en kommersiell sida överhuvudtaget har externa länkar. Fast det beror ju förstås lite på verksamheten.
Men om de nu måste finnas där så skall de öppnas i ett nytt fönster. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Medlem
|
Mitt vanliga svar på denna fråga: både och. Man kan utan problem lägga en liten ikon bredvid länken som öppnar den i nytt fönster, klickar man på texten händer det inte. Ikonens funktion kan dessutom skötas med javascript, så slipper man använda xhtml transitional bara för att få använda target.
Mina 0.05€ |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Förstår inte riktigt det där Surfaren - Vad är vitsen med att lägga en ikon bredvid och göra textlänken oklickbar?
Verkar bättre som de föreslår i artikeln att man lägger titletext på länken i stället. Peta in javascript för att öppna en länk verkar lite onödigt och omständigt. Finns det sedan länkar som öppnas i samma fönster på sidan lär det förvirra besökare en del. Dvs i ena fallet skall de klicka på länktexten i andra fallet på ikonen bredvid texten. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
Länktexten ska fortfarande vara klickbar, men den ska vara en "vanlig" länk utan nån target eller liknande. Vill man absolut ha länken i nytt fönster klickar man på ikonen. Ikonens länk kan givetvis ha target="_blank", men då får man hålla sig till transitional. Gör man det med javascript kan man validera strict. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Nja om jag missförstått eller du uttryckt dig oklart i det tidigare inlägget låtar jag vara osagt
![]() Men ok nu. Håller däremot inte med eftersom det kommer trassla till det med två öppningsalternativ för länkar på sidan. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|