Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

17" eller 19" skärm?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2004-01-27, 02:33 #1
wolf wolf är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Jan 2004
Nykomling

Jag har själv en 17" fortfarande, även om en hel del nuförtiden kör med 19"... finns det nån fördel med det? Dom flesta som surfar sitter väl på 17" fortfarande... och om man t ex sitter med 19" själv är inte risken stor att ens sidor blir optimerade för 19" och inte riktigt blir som man tänkt sig för alla som besöker den och som bara har 17" ?
wolf är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-27, 02:37 #2
MrBig MrBig är inte uppkopplad
Medlem

Medlem

Du bestämmer ju själv hur du optimerar dina sidor - planering

Vad beträffar din egen bekvämlighet så är det ju skönt att ha en 19" idag. Själv blickar jag på en 21" TFT så man kan köra "två sidor" vid varandra om man sätter upplösningen till 1600x1200. Vist kan jag sätta det på min vanliga 19":are men det bli för litet. På jobbet sitter jag dock med en 21" TFT och det är skönt.

Man skall nog snart anta att svenska folket sitter på en 17" (tror det fanns en tråd om detta här.....någonstans), men själv blickar jag framåt åt större skärmar!
MrBig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-27, 02:45 #3
Nykomling

Nykomling

ok men hur optimerar folk sina sidor då? är det inte lätt hänt att dom kör 19" optimerat för dom själv är vana vid det. precis som en del kör massa bredbandsoptimerade sidor och har glömt hur det var när dom hade modem för ett par år sen

jag har bredband, men så fort jag ser en sida som håller på och skriver "loading" eller liknande stänger jag av. undrar hur många potentiella besökare/kunder etc dom går miste om för dom ska leka allan ballan med flash etc.
Oläst 2004-01-27, 02:47 #4
Nykomling

Nykomling

ok fanns ju en aktiv tråd om upplösningar redan såg jag :P

21" säger du? så du menar att det inte räcker för mig att uppgradera till 19", blirt dyrt detta
Oläst 2004-01-27, 02:52 #5
Medlem

Medlem

Citat:
ok men hur optimerar folk sina sidor då? är det inte lätt hänt att dom kör 19" optimerat för dom själv är vana vid det.
Jag tror att en bra designer av sidor sätter sig och tänker efter vad de gör. Jag har haft en 19" i 5 år, men aldrig har det slagit mig att göra en sida som är optimerad för detta (inte för att jag är jättebra designer för detta...)

Citat:
precis som en del kör massa bredbandsoptimerade sidor och har glömt hur det var när dom hade modem för ett par år sen
Om man gör en sida för den svenska marknaden, varför skall man alltid tänka på modemuppkopplingar. I så fall skulle sidorna aldrig bli snyggare och bättre. Visst är enkelt bra, men tänkt hur tråkigt det skulle se ut om alla körde med text och text och text.......bara acceptera att ADSL är standard och inte modem.

Citat:
jag har bredband, men så fort jag ser en sida som håller på och skriver "loading" eller liknande stänger jag av
Lite gammalmodlig inställning känner man av här. Vid flah är ju preloaders standard och det gör ju att du kan oftast surfa mycket snabbare på sidan senare. vad är fel med detta? Om du sitter på bredband så kanske du får vänta i vaddå 3-5 sekunder. Kom igen...
Tror att flash bli mer vanligare och kommer kanske t.o.m. dominera om några år. Bara synd att jag inte har jaft tid att lära mig det.

Själv tycker jag att du lever i gårdagen och blickar inte mot framtiden. Men det kan vara jag, som forskare, som blickar framåt för mycket......
MrBig är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-27, 14:45 #6
K-Fluffie K-Fluffie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
K-Fluffie K-Fluffie är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Citat:
Originally posted by MrBig@Jan 27 2004, 00:52
Citat:
ok men hur optimerar folk sina sidor då? är det inte lätt hänt att dom kör 19" optimerat för dom själv är vana vid det.
Jag tror att en bra designer av sidor sätter sig och tänker efter vad de gör. Jag har haft en 19" i 5 år, men aldrig har det slagit mig att göra en sida som är optimerad för detta (inte för att jag är jättebra designer för detta...)

Citat:
precis som en del kör massa bredbandsoptimerade sidor och har glömt hur det var när dom hade modem för ett par år sen
Om man gör en sida för den svenska marknaden, varför skall man alltid tänka på modemuppkopplingar. I så fall skulle sidorna aldrig bli snyggare och bättre. Visst är enkelt bra, men tänkt hur tråkigt det skulle se ut om alla körde med text och text och text.......bara acceptera att ADSL är standard och inte modem.

Citat:
jag har bredband, men så fort jag ser en sida som håller på och skriver "loading" eller liknande stänger jag av
Lite gammalmodlig inställning känner man av här. Vid flah är ju preloaders standard och det gör ju att du kan oftast surfa mycket snabbare på sidan senare. vad är fel med detta? Om du sitter på bredband så kanske du får vänta i vaddå 3-5 sekunder. Kom igen...
Tror att flash bli mer vanligare och kommer kanske t.o.m. dominera om några år. Bara synd att jag inte har jaft tid att lära mig det.

Själv tycker jag att du lever i gårdagen och blickar inte mot framtiden. Men det kan vara jag, som forskare, som blickar framåt för mycket......
Jag tror inte att Flash kommer bli standard i den utsträckning du syftar på. Jag tror att Flash kommer att användas mera men inte bara som hela sidor utan mera som att man har en liten meny i Flash och en logga i Flash, som på t.ex. iMesh.

Men det är ju bara spekulationer ...
K-Fluffie är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-27, 17:08 #7
Hennkes avatar
Hennke Hennke är inte uppkopplad
Nykomling

Hennke Hennke är inte uppkopplad
Nykomling
Hennkes avatar

Du behöver inte tänka egentligen så mycket på skärmstorlek, en skärmstorlek betyder inte att de har en viss upplösning för det. Tipset lyder: Så länge du optimerar för en typ av upplösning så ordnar det nog sig.
Hennke är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2004-01-28, 02:18 #8
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Anders Anders är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Oct 2003
Citat:
Originally posted by Hennke@Jan 27 2004, 14:08
Du behöver inte tänka egentligen så mycket på skärmstorlek, en skärmstorlek betyder inte att de har en viss upplösning för det. Tipset lyder: Så länge du optimerar för en typ av upplösning så ordnar det nog sig.
Precis vad jag tänkte! Man kan ju ha en 19" fast man kör 640x480 vilket gör att alla borde kunna se den sidan...
Anders är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:46.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017