FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej!
Jag har en kund som vägrar att betala i tid. Betalningen sköts av en otroligt oseriös revisor som _måste_ ha en skriftlig påminnelse för att betala fakturan. Kunden ifråga har betalningsanmärkningar hos kronofogden så det står härliga till. Jag måste nu skicka iväg en skriftlig påminnelse, men kruxet är att jag inte riktigt vet hur jag ska utforma en sådan för att allt ska vara klockrent. Jag själv har aldrig fått en betalningspåminnelse, och vet ingenstans jag kan få en mall för att "lära mig" hur en sådan ska utformas. Om någon vet vart jag hittar en mall för detta, blir jag jätteglad! Tack på förhand! Björn |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Googla, annars kan du skicka PM om du inte orkar...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Nykomling
|
OK det fick bli ett enkelt litet kravbrev.
--------------------------------------- Bäste Namn Namnsson Vi har noterat att Ni ej betalt in faktura XXX med förfallodatum 2006-XX-XX. Vi förstår om Ni haft mycket att åta Er, och kanske glömt att göra en inbetalning. Vi ger er därför extra tid för att betala in ovan benämnd faktura. Har vi inte mottagit betalning inom tre veckor efter förfallodatum (2006-XX-XX), går ärendet vidare till Kronofogdemyndigheten. osv ----------- Tack |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Ja, du har helt rätt. Den här kunden _behöver_ en spark i baken. MEN det har redan gått två veckor efter förfallodatum, och jag har varit alldeles för snäll. (Kanske för att jag känner personen ifråga). Förra fakturan jag skickade betalade han 33 dagar efter förfalodatum, och lovade att det inte skulle hända igen. Nu känns det lite som om det kvittar. Han håller ju inte sitt löfte hehe. Jag ska ha betalt så fort som möjligt :-}
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi brukar bara ta fukturan och ändra rubriken till Påminnelse och inkludera en text i stil med:
"Enligt våra noteringar är denna faktura fortfarande obetald. Om ni har betalat efter utskicket av denna påminnelse var vänligt att bortse från denna. Vid frågor om denna faktura v.v. kontakta oss omgående. Vi emotser betalning inom 10 dagar annars tillkommer dröjsmålsränta och kravavgift." Om betalning inte kommer inom 10 dagar skickar vi ett krav och därefter kronofogden... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Medlem
|
Påminnelser = gratis pengar. Kravavgift = 160 kronor och det är per krav du skickar. Skicka 25 krav så får du lite extra pengar.
Alternativt skicka med en bild på ditt fina "Louisville Slugger" |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
För inkassokrav gäller i princip samma regeler, fast inkassoavgiften är 160 kr. Brukligt att först skicka påminnelse, sedan inkassokrav. Du får skicka hur många kravbrev som helst men du får bara ta ut en avgift enligt lag.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tillägg:
Det är dessutom inte tillåtet att hota med Kronofogden. Du får bara skriva att ärendet lämnas vidare för ansökan om betalningsföreläggande om du verkligen kommer att göra det.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|