Kom ihåg mig?
Home Menu

Menu

En startlåt som laddas om

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2006-03-27, 10:27 #1
Milad Milad är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Nov 2004
Mycket flitig postare

Jag har en flashspelare som spelar en låt så fort man besöker hemsidan men kruxet är att så fort man klickar på någon länk så laddas sidan om och låten börjar om från början igen. Hur kan man lösa detta om man inte har möjlighet att använda sig av frames och göra om hela sidan till flash?

Jag försökte använda mig av iframe men det ju inte heller för att iframen inkluderas i en annan fil.

Är detta överhuvudtaget möjligt?
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 10:45 #2
zorans avatar
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jun 2004
zoran zoran är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
zorans avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Originally posted by Milad@Mar 27 2006, 10:27
Jag har en flashspelare som spelar en låt så fort man besöker hemsidan men kruxet är att så fort man klickar på någon länk så laddas sidan om och låten börjar om från början igen. Hur kan man lösa detta om man inte har möjlighet att använda sig av frames och göra om hela sidan till flash?

Jag försökte använda mig av iframe men det ju inte heller för att iframen inkluderas i en annan fil.

Vad är det du VILL ska hända?

Om du vill att låten inte ska börja om, dvs att den ska sluta spela ifall någon klickar på någon länk, så kan du vid första laddning av sidan spara en sessionsvariabel, låt oss säga "songplayed" = true

Sen i din sida har du något som liknar det här:

if ( session.getAttribute("songplayed") != null && session.getAttribute("songplayed").equals("true") )
passa en variabel till flashfilmen som förhindrar låten att spelas upp
else
passa INTE en variabel

Med andra ord, första gången kommer sessionsvariabeln skapas. När användaren klickar på en länk och sidan laddas om, kommer sessionsvariabeln finnas där och parametrar kommer passas till flashfilmen som gör att filmen inte spelar upp låten.

För övrigt, anser jag att låtar som startar är ett otyg som behöver utplånas från webben. Vill jag ha låtar så har jag min stereo, eller spelar det på min mediaspelare själv.

Det är mycket otrevligt att glömma bort tämligen hög volym på, och kanske sitta på kvällen när ungarna sover, och så startar något utan ens kontroll.
zoran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 11:31 #3
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
hnn hnn är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: Mar 2004
Lägg låten i en frame?
hnn är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 13:16 #4
Venice Venice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Venice Venice är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Jan 2004
Använd dig av FlashVars för att skicka ett värde till flashObjektet (tex värdet 1 om den skall spela upp musiken och 0 för att inte spela upp)

Sen använder du en if satts i Flash.

Läs mer om FlashVars i Macromedia LiveDocs http://livedocs.macromedia.com/flash....html#wp223514
Venice är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 17:54 #5
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
blixtsystems blixtsystems är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
Om jag förstår dig rätt så vill du att musiken inte skall avbrytas och börja om från början varje gång användaren klickar en internlänk, utan fortsätta att spela oavbrutet?

Den bästa och enklaste lösningen i så fall vorde frames eller att göra hela sidan i Flash, men det går inte i detta fall säger du.

En iFrame borde fungera om spelaren ligger som vanligt i sidan och du istället skriver om innehållet dynamiskt i en iFrame.
Det låter dock som en mycket besvärlig lösning.

Kvar finns då FlashVars.
Det är inte heller helt enkelt att implementera....men enklare än en iFrame lösningen.
Du måste skicka information om vart i låten du befinner dig tillbaka till sidan med hjälp av JS och sedan skicka med den infon då användaren klickar en länk med tex en URL sträng.
Då spelaren sedan embeddas igen då sidan laddar om så skickas positionen till spelaren med hjälp av FlashVars och börjar spela där den befann sig innan användaren navigerade vidare på sidan.
Det kommer dock självfallet bli ett litet avbrott varje gång sidan laddas om.

Så utan frames eller hela sidan i Flash finns det ingen enkel eller speciellt lyckad lösning tyvärr.
blixtsystems är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2006-03-27, 22:38 #6
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare

Citat:
Ursprungligen postat av zoran
Citat:
Ursprungligen postat av Milad
Vad är det du VILL ska hända?
Om du vill att låten inte ska börja om, dvs att den ska sluta spela ifall någon klickar på någon länk, så kan du vid första laddning av sidan spara en sessionsvariabel, låt oss säga songplayed = true
Sen i din sida har du något som liknar det här:
if ( session.getAttribute(songplayed) = null session.getAttribute(songplayed).equals(true) )
passa en variabel till flashfilmen som förhindrar låten att spelas upp
else
passa INTE en variabel

Med andra ord, första gången kommer sessionsvariabeln skapas. När användaren klickar på en länk och sidan laddas om, kommer sessionsvariabeln finnas där och parametrar kommer passas till flashfilmen som gör att filmen inte spelar upp låten.
För övrigt, anser jag att låtar som startar är ett otyg som behöver utplånas från webben. Vill jag ha låtar så har jag min stereo, eller spelar det på min mediaspelare själv.
Det är mycket otrevligt att glömma bort tämligen hög volym på, och kanske sitta på kvällen när ungarna sover, och så startar något utan ens kontroll.
Hej Zoran,

Jag använder mig av den här flashspelaren:
http://www.jeroenwijering.com/?item=Flash_MP3_Player

Jag vet inte riktigt vart jag kan lägga in de där session grejerna
Milad är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017