FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag har ett riktigt jobbigt problem. Jag driver ett forum i phpbb plus (http://www.arkeologiforum.se). Googlebot tuggar i sig mycket mer bandbredd än de fysiska besökarna (ca 5 gånger mer) vilket innenurit att jag snart är uppe i min månadskvot. Just nu har jag ändrat så att man måste vara inloggad för att kunna läsa men det håller inte i längden eftersom jag vill att inläggen skall vara sökbara i t ex google. Det är endast google som tar bandbredd, andra sökrobotar beter sig mer "normalt". Tacksam för all hjälp jag kan få! ![]() /Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Banned
|
Skapa en dynamisk robots.txt med .htaccess tex...
och blocka google med jämna mellanrum |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Löste detta på ett simpelt sätt på ett annat forum som jag hade. (samma problem)
Jag reggade ett konto som admin och la ut inloggningsuppgifterna på forumets framsida med en liten text: Vill du kika in på forumet utan att behöva registrera dig? Använd... [användarnamn], [lösenord]. Väldigt amatörmässigt, men en snabb och enkel lösning som fungerade i alla fall... /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Det är väll bara i början när google ska indexera hela sidan som det drar iväg.
Villken sida är det du pratar om? är det http://www.arkeologiforum.se? Hur mycket besökare har du? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Förklara gärna lite mer utförligt. Citat:
/Johan |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Banned
|
Citat:
Gärna... Gör en statisk rewrite till robots.txt, som du pekar mot ett serverside script (tex. robots.php) som du låter känna av loggar eller nått.... Kod:
RewriteRule ^robots.txt$ robots.php [NE,L] |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Kod:
<meta name="revisit-after" content="3 days"> sätt till 7 dagar. 14 dagar beroende på hur ofta sidorna skall indexeras. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
Någon annan som vet med säkerhet vad som gäller? |
|||