FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Läste precis artikeln "fröken domän" länkade till i en annan tråd och slogs plötsligt av en tanke! Den är paranoid och konspirationsartad. Ett allmänt anttagande om en ohederlig marknad som troligen inte finns, men ändå...
Jag tänker på de verktyg som finns för att söka efter lediga domännamn. Man hittar de oftast på webbhotellen. Tänk om man som ohederlig aktör av dessa tjänster loggade folks sökningar efter lediga domännamn. Jag menar den enskilldes fantasi är ju oftast begränsad men med flera tusen tankar kring domännamn kanske en del guldkorn poppar upp. Sen sitter en grupp välutbildade webbanalytiker i ett rum och sorterar bland loggarna och skördar fram folks bästa ideér för att sedan registrera dom själva framför näsan då på nån stackare. Vad tror ni om ett sådant senario? Kan det förekomma loggning och utvärdering av folks domänsökningar? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror precis samma sak. Jag gör bara mina domänsökningar på
http://www.nic.se/ för .se och http://www.internic.com/ för .com Dessutom finns det nog en del registrerare där registreringen inte går automatiskt, som registrerar domänen till sig själv innan (rller i någon annans namn) om de tycker namnet är riktigt bra. Observera att jag inte anklagar någon här, jag bara är lika paranoid och säger att möjligheten finns... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hm, någonstans i mitt bakhuvud har jag för mig att det kan finnas en tråd där detta togs upp för länge sedan här.
Kommer inte på vad jag skall söka på för ämnet i den tråden var något annat från början, tror jag. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Yep, klart att det händer (alla har sitt pris).
Låt oss säga att du av en slump skulle upptäcka att sex.com är ledigt, för att spetsa till det lite grann. Då är det nog svårt för domänregistratorn att hålla fingrarna i styr. Själv är jag extremt paranoid... Pratar aldrig om ett namn innan reggningen har gått igenom och söker endast en gång på namnet, aldrig två gånger... /S |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
pitbull > Vilken tur att du vidtog de säkerhetsåtgärderna för ditt senaste namn(?), så ingen annan tog det
![]() Men OnTopic nu, i den tråden där detta diskuterades pekades inte något särskilt ställe ut? Dvs vilka/vilket skall undvika. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kvack!
Det kan alltså vara så. Hjälp, jag som friskt har använt dessa verktyg för att söka efter lite friska idéer jag själv haft. Tack, obe och pitbull. Det blir nic.se som gäller nästa gång då, och bara en gång. edit: parnoid är tydligen en förkortning på paranoid i min värld ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
![]() ![]() On topic: The bottom line is: Gör bara domännamnsökningar på de sidor som ni har förtroende för. Akta er för småsiter som erbjuder domänsökningar gratis och utan egen vinning. Better safe than sorry. Hund äter hund... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Medlem
|
Haha, så rätt så rätt.
![]() Inte många gånger jag sökt på en domän på Loopia utan att tänka så där, att nån på Loopia ska lägga vantarna på den själv. Man kanske ska hålla sig till nic-se iaf... |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
|
|