FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
:P Sidan kommer dessutom inte generera NÅGRA SOM HELST INKOMSTER, så jag måste leva på en väldigt begränsad budget som sagt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
En databas som är 5GB är extrem stort, samtidigt belastar server extremt om det blir en del frågor.
Själva utrymmet i sig är mer eller mindre gratis det som kostar är backup av det, tror det blir svårt att hitta något för det priser du vill ha. Tror många inte räknar 5GB som passande för shared hosting. Problemet är inte hitta någon som vill ge dig det utan kostnaden som blir problemet och det rätt stort problem. Colocation / Dedicated server är det billigaste eller möjligtvis VPS. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Saken är den att en kolumn i tabellen kommer innehålla mycket binära data i större storlekar (mellan cirka 20 till 512 kB data per fält). Antal rader kommer bara vara några tusen. Det är filer som skall lagras i databastabellen, som ni nog förstår. Men det tar alltså ändå lång tid att söka igenom tabellen? Jag kommer bara söka efter poster i en varchar(32) kolumn, det binära (tunga) fältet kommer jag inte söka i. Jag kommer bara plocka ut data från binärfältet när en besökare vill ha de data ifråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Varför inte lagra filerna på hårddisken och skita i databasen? Att lagra filer i en databas är RÄTT korkat...
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Hur ska jag annars - på ett shared hostingpaket - få fram hur många gånger en fil laddats ned? När en fil laddats ned X antal gånger så raderas den. Mycket enkelt ordnas med databas. Hur menar du att jag annars skall lösa det? EDIT: Tror inte jag är ensam om att stycka ned filer till databaser, är rätt säker (dock inte 100%) på att även Lunarstorm gör detta med de filer besökarna laddat upp till Prylar. Den databasen lär väga bra många gigabyte, men då tjänar de ju pengar på siten också ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Flitig postare
|
På samma sätt som du genom scriptet läser in data från en databas och skickar till besökaren kan du väl läsa in data från en fil och skicka till besökaren? Scriptet kan ju ändå uppdatera antalet nedladdningar i databasen.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är mycket dumt att spara, speciellt större, filer i databasen. Det kräver en massa onödig prestanda att hämta filen från databasen istället för från disken.
Koppla ihop databasen och filen på disk istället. Du behöver mycket mindre processorkraft då.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
NTFS, ext3, ReiserFS, XFS osv osv. Du förstår nog min poäng. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Dock har jag ingen aning om hur det skulle gå till i praktiken. Visst kan jag ge besökarna en länk till en sida som skickar filen till dem, men hur skall jag skydda mig mot att en besökare helt sonika högerklickar på bilden och väljer att kopiera bildens adress? Eller annat valfritt sätt för att få ut dess "riktiga" sökväg? Jag har ingen större erfarenhet av servrar överlag, så det finns säkerligen någon smart lösning för detta. Vore ju även bra om jag löser det på ett sådant sätt, eftersom jag då kan använda Indell vilket verkar vara ett jättebra webbhotell för pengarna. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
|
|||